Växternas struktur och funktion

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 1BG206

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1BG206
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 mars 2007
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Biologi, 53 p/80 hp motsvarande basblocket i biologi inom kandidatprogrammet i biologi.

Mål

Efter kursen ska studenten kunna:

- Ge exempel på ett flertal evolutionära innovationer av central betydelse för landväxternas möjligheter att etablera sig och diversifiera i olika miljöer

- Förstå och redogöra för grundläggande fysiologiskt-funktionella, genetiskt-utvecklingsbiologiska och fylogenetiskt-biodiversitetsmässiga aspekter av dessa innovationer

- Visa en utvecklad förståelse för hur vi utifrån olika perspektiv kan belysa och bidra till en mer övergripande förståelse för uppkomsten av evolutionära innovationer och mekanismerna bakom dessa, på såväl genotyp som fenotypnivå

- Förstå och redogöra för

– grundläggande aspekter vad gäller växters diversitet, relationer och morfologi

– principerna kring historisk analys av relationer och karaktärsevolution

– grundläggande aspekter vad gäller växters anatomi och fysiologi

– molekylära mekanismer bakom viktiga morfologiska och fysiologiska innovationer

– principerna kring inferens av evolutionära mekanismer baserad på genomisk variation

– principerna kring analys av DNA sekvenser och genuttryck

- Förstå och själv använda sig av

– statistiska metoder för att återskapa evolutionära processer på DNA nivå

– fylogenetiska träd för att beskriva evolutionära mönster och analysera evolutionära orsakssamband

- Utföra och uppvisa praktiska färdigheter i mikroskopering och genetisk analys

- Diskutera och kommunicera principer, problem och forskningsresultat i frågor som ligger inom ramen för kursens innehåll

Innehåll

Under evolutionen har olika morfologiska, strukturella och fysiologiska innovationer haft central betydelse för växters möjlighet att etablera sig och diversifiera i olika miljöer. Kursen fokuserar på några av dessa innovationer, såsom uppkomsten av ledningsvävnad och blomman, och hur olika växter anpassar sig till sin miljö. Kursen ger en fördjupad belysning av dessa innovationer utifrån alternativa och kompletterande perspektiv. Delmoment inkluderar:

- Kursmoment omfattande fysiologi-funktionsaspekter av behandlade innovationer.

Undervisningen inkluderar föreläsningar, laborationer (våtlabb), egen inläsning samt moment med inslag av PBI-karaktär

- Kursmoment omfattande genetik-utvecklingsbiologiska aspekter av behandlade innovationer.

Undervisningen inkluderar föreläsningar, laborationer (datorlabbar) och egen inläsning

- Kursmoment omfattande fylogeni-biodiversitetsaspekter av behandlade innovationer.

Undervisningen inkluderar föreläsningar, laborationer (datorlabbar), seminarier och egen inläsning

- Projektarbete

I anslutning till något av de inblandade forskningsämnena görs ett praktiskt eller litteraturbaserat eget arbete med fokus på någon ej behandlad inovation och som redovisas både muntligt och skriftligt

Teori 8 hp; Laborationer; 3 hp; Projektarbete 4 hp

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och laborationer.

Examination

Teoridelen omfattar ett skriftligt prov (8 hp) samt moment av PBI-karaktär vilka redovisas skriftligt och muntligt. Projektarbetet redovisas i form av en skriftlig rapport (4 hp). Obligatoriska kursmoment omfattar laborationer (3 hp), seminarier, och moment av PBI-karaktär och därtill hörande lektionsundervisning

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin