Biologisk psykologi I

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PP106

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PP106
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 24 januari 2007
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 22,5 högskolepoäng vara fullgjorda på Psykologprogrammets kurser 1-4. Tillträde till kursen har även studenter som av studierektor på institutionens grundutbildning beviljats kompletteringsstudier för att få svensk psykologlegitimation.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

- redogöra för teorier och fynd om hjärnans utveckling i ett evolutionärt perspektiv

- redogöra för nervsystemets indelning och utifrån en blindkarta över hjärnan kunna placera in viktiga delar av hjärnan och ange delarnas namn,

- med hjälp av teckningar och i ord förklara dels enskilda nervcellers uppbyggnad och funktion, dels hur neuron kommunicerar med andra neuron vid synapser och med hjälp av signalsubstanser

- förklara på vilket sätt områden och strukturer i hjärnan är inblandade i motoriska, perceptuella, kognitiva, språkliga, inlärningsmässiga, motivations- och emotionella processer och beteenden,

- sammanfatta teorier och fakta om biologiska rytmer, sömn, vakenhet och medvetande,

- beskriva huvuddragen i hjärnans utveckling i kronologisk ordning från embryonal period till tonårsperioden,

- förklara varför olika mätmetoder (ex PET, EEG, ERP) inom hjärnforskningen används,

- ge exempel på resonemang och fynd vid sökandet efter könsskillnader.

Innehåll

Kursen ska ge grundläggande biologiska grundkunskaper relaterade till normala motoriska, perceptuella, kognitiva, språkliga, motivationella och känslomässiga processer och beteenden. Kursen ska även med exempel illustrera avvikelser och störningar. Kursens innehåll utgörs av fakta och teorier om den mänskliga hjärnan, dess struktur och utveckling. De grundläggande strukturerna i hjärna och nervsystem samt de basenheter, som dessa består av i form av framför allt nervceller med tillhörande signalsubstanser utgör den ena delen av kursinnehållet. Den andra upptas av förhållandet mellan dessa strukturer och basenheter å ena sidan och psykologiska fenomen å den andra. Hjärnans förhållande till varseblivning, motorik, minne, lärande, känslor, språk, sömn, medvetande, olikheter mellan människor m m liksom hjärnans utveckling i ett evolutionärt såväl som ontogenetiskt perspektiv bildar grunden för den andra delen av kursinnehållet.

Undervisning

Undervisningen ges i form av lektioner kompletterade med läsanvisningar, filmade minilektioner samt TV- och radioprogram åtkomliga i den nätbaserade kursen "Hjärna och beteende" med adress: http://www.psyk.uu.se/distans/hb .

Examination

Bedömning av studentens kunskaper sker skriftligt. Vid examinationen används betygsgraderna godkänd eller underkänd.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin