Utvecklingspsykologi II
Kursplan, Grundnivå, 2PP112
- Kod
- 2PP112
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 24 januari 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 52,5 högskolepoäng vara fullgjorda inom Psykologprogrammets kurser 1-8. Eventuellt resterande poäng skall härröra från termin 2. Tillträde till kursen har även student som av studierektor på institutionens grundutbildning beviljats kompletteringsstudier för att få svensk psykologlegitimation.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- redogöra för huvuddragen i biologisk, kognitiv och socioemotionell utveckling under skol- och ungdomsåren,
- förklara innebörden av till utvecklingspsykopatologin hörande begrepp såsom sårbarhet, riskfaktorer, dysfunktionella kognitioner m fl,
- ge exempel på förklaringsmodeller inom utvecklingspsykopatologi, såsom biologiska, psykodynamiska och inlärningspsykologiska,
- ge exempel på huvudkriterier enligt DSM-systemet för diagnoser såsom autism, egentlig depression, anorexi och ADHD,
- ge exempel på betydelsen av kön, genus, kultur och socioekonomisk tillhörighet,
- kunna ge exempel på hur man försöker behandla och förebygga utvecklingspsykopatologiska problem
Innehåll
Kursen syftar till att belysa människans utveckling i skol- och ungdomsåren och att redovisa grundläggande begrepp, fenomen och tankegångar inom området utvecklingspsykopatologi. Vidare presenteras några utvecklingspsykopatologiska delområden.
Kursen är indelad i två delar, nämligen
A. Normalutvecklingen: biologisk, kognitiv, känslomässig och social utveckling inklusive moral- och identitetsutveckling under skol- och tonåren.
B. Utvecklingspsykopatologi, såsom neuropsykiatrisk problematik, affektiva avvikelser, beteendestörningar, missbruk och antisocialt beteende: förekomst, utveckling, prevention och behandling.
Speciell fokusering görs på ADHD, inlärnings- och koncentrationsproblem, Aspergers syndrom, autism, uppförandestörning, attachmentproblem, ångestrelaterade störningar inklusive rädsla och blyghet, ätproblem, depression och därtill hörande problem, stress och fysisk/psykisk utvecklingspåverkan, betydelsen av hjärnskada och annan fysisk sjukdom för barn och ungdom, antisocialt beteende. Exempel ges på prevention och åtgärder.
Undervisning
Undervisningen består av lektioner samt handledningsseminarium för fördjupningsuppgifter.
Examination
Bedömning av studentens kunskaper sker på följand sätt.
1. Skriftlig tentamen på delar av normalutveckling och utvecklingspsykopatologi.
2. Skriftlig och muntlig grupp- och seminarieredovisning av resterande delar.
Vid examinationen används betygsgraderna godkänd eller underkänd.
Övriga föreskrifter
Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009