Omvårdnadens innehåll och metoder I

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ106

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ106
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeprogrammen, 1 juni 2007
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Antagen till sjuksköterskeprogrammet

Mål

Efter delkurs 1 Introduktion till ämnet omvårdnad, ska studenten kunna:

*översiktligt beskriva

- omvårdnadens historia och filosofiska grund

- omvårdnad som profession och akademiskt ämne

*förstå och redogöra för samt konkretisera

- teorier och modeller som beskriver omvårdnadens innehåll och verksamhetsfält

- några av de grundläggande begreppen inom omvårdnadsämnet, nämligen människa, miljö, hälsa och omvårdnadshandlingar

- omvårdnadsprocessen

- betydelsen av etiska aspekter och genusaspekter samt mångfalds- och jämlikhetsperspektiv i omvårdnadsarbete

- frågor som rör våld i nära relationer

- innebörden i begreppen stress, coping och bemötande

- hälso- och sjukvårdens organisation och lagstiftning

*förstå och redogöra för samt under överinseende

- hjälpa personer med hygien, munvård, måltider och matning

- utföra bäddning, aktiva förflyttningar och ombesörja närings- och vätsketillförsel

- förebygga sänglägeskomplikationer

- tillämpa vårdhygieniska principer

- utföra kapillärprovtagning, venprovtagning, kateterisering

av urinvägar samt injektionsgivning, subkutant och intramuskulärt

- bemöta människor i stressfyllda situationer

Efter delkurs 2 Introduktion till folkhälsa och hälsofrämjande arbete ska studenten kunna

*översiktligt beskriva

- ett nationellt, internationellt och historiskt perspektiv på hälsoarbete

- några av de grundläggande begreppen inom folkhälsovetenskap

- olika folkhälsomål och hälsoteorier

- olika nivåer i folkhälsoarbetet: individ, grupp, organisations- och

samhällsnivå

- sambandet mellan hälsa, livsstil och miljö

- innebörden av och exempel på förebyggande hälsoarbete

- olika hälsofrämjande åtgärder mot olika målgrupper

- olika aktörers roll i folkhälsoarbete

Efter delkurs 3 Introduktion till vårdforskning ska studenten kunna

*översiktligt beskriva

- olika faser i forskningsprocessen

- vad som kännetecknar vetenskaplig rapportering och kritisk granskning

- innebörden av kvalitets- och vårdutvecklingsarbete

*praktiskt

- söka information rörande vårdforskning

- utarbeta PM att användas som redovisningsform i samband med individuella uppgifter och gruppuppgifter

Innehåll

Delkurs 1. Introduktion till ämnet omvårdnad

- omvårdnad som profession och akademiskt ämne

- vetenskapsteori, vårdfilosofi

- teorier och modeller, som beskriver omvårdnadens innehåll och domäner

- konsensusbegreppen människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar

- omvårdnadsprocessen

- etik och genus

- våld i nära relationer

- stress - coping - bemötande

- hälso- och sjukvårdens organisation, lagar och författningar

- allmän omvårdnad: personlig hygien, munvård, närings- och vätsketillförsel, måltider, matning, uttömningar, bäddning, aktiva förflyttningar, vårdhygien och sänglägeskomplikationer

- medicinsk teknik inklusive säkerhetsaspekter för patienter och personal: kapillärprovtagning, venprovtagning, kateterisering av urinvägar samt injektionsgivning, subkutant och intramuskulärt

Delkurs 2. Introduktion till folkhälsa och hälsofrämjande arbete

- mål och begrepp: folkhälsomål, nationella, internationella och historiska perspektiv, hälsoteorier, prevention och promotion

- folkhälsoområden: livsstilsrelaterad hälsa och miljö

- nivåer i folkhälsoarbete: individ, grupp, organisations- och samhällsnivå

- hälsofrämjande åtgärder mot olika målgrupper

- aktörer inom folkhälsoarbete

Delkurs 3. Introduktion till vårdforskning

- forskningsprocessen

- vetenskaplig rapportering och kritisk granskning

- vårdforskning och kvalitets- och vårdutvecklingsarbete

- informationssökning / bibliotekskunskap

- PM-utformning / rapportering av uppgifter individuellt och i grupp

Undervisning

Föreläsningar, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning

Verksamhetsförlagd utbildning: praktiska övningar på Kliniskt träningscentrum (KTC) samt möjlighet till fältstudier.

Obligatoriska moment: introduktion till kurs / delkurser, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, praktiska övningar, arbetsuppgifter med skriftlig inlämning / PM och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen, som ingår i kursen, skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin