Omvårdnadens innehåll och metoder I
Kursplan, Grundnivå, 3SJ106
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3SJ106
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeprogrammen, 1 juni 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Antagen till sjuksköterskeprogrammet
Mål
Efter delkurs 1 Introduktion till ämnet omvårdnad, ska studenten kunna:
*översiktligt beskriva
- omvårdnadens historia och filosofiska grund
- omvårdnad som profession och akademiskt ämne
*förstå och redogöra för samt konkretisera
- teorier och modeller som beskriver omvårdnadens innehåll och verksamhetsfält
- några av de grundläggande begreppen inom omvårdnadsämnet, nämligen människa, miljö, hälsa och omvårdnadshandlingar
- omvårdnadsprocessen
- betydelsen av etiska aspekter och genusaspekter samt mångfalds- och jämlikhetsperspektiv i omvårdnadsarbete
- frågor som rör våld i nära relationer
- innebörden i begreppen stress, coping och bemötande
- hälso- och sjukvårdens organisation och lagstiftning
*förstå och redogöra för samt under överinseende
- hjälpa personer med hygien, munvård, måltider och matning
- utföra bäddning, aktiva förflyttningar och ombesörja närings- och vätsketillförsel
- förebygga sänglägeskomplikationer
- tillämpa vårdhygieniska principer
- utföra kapillärprovtagning, venprovtagning, kateterisering
av urinvägar samt injektionsgivning, subkutant och intramuskulärt
- bemöta människor i stressfyllda situationer
Efter delkurs 2 Introduktion till folkhälsa och hälsofrämjande arbete ska studenten kunna
*översiktligt beskriva
- ett nationellt, internationellt och historiskt perspektiv på hälsoarbete
- några av de grundläggande begreppen inom folkhälsovetenskap
- olika folkhälsomål och hälsoteorier
- olika nivåer i folkhälsoarbetet: individ, grupp, organisations- och
samhällsnivå
- sambandet mellan hälsa, livsstil och miljö
- innebörden av och exempel på förebyggande hälsoarbete
- olika hälsofrämjande åtgärder mot olika målgrupper
- olika aktörers roll i folkhälsoarbete
Efter delkurs 3 Introduktion till vårdforskning ska studenten kunna
*översiktligt beskriva
- olika faser i forskningsprocessen
- vad som kännetecknar vetenskaplig rapportering och kritisk granskning
- innebörden av kvalitets- och vårdutvecklingsarbete
*praktiskt
- söka information rörande vårdforskning
- utarbeta PM att användas som redovisningsform i samband med individuella uppgifter och gruppuppgifter
Innehåll
Delkurs 1. Introduktion till ämnet omvårdnad
- omvårdnad som profession och akademiskt ämne
- vetenskapsteori, vårdfilosofi
- teorier och modeller, som beskriver omvårdnadens innehåll och domäner
- konsensusbegreppen människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar
- omvårdnadsprocessen
- etik och genus
- våld i nära relationer
- stress - coping - bemötande
- hälso- och sjukvårdens organisation, lagar och författningar
- allmän omvårdnad: personlig hygien, munvård, närings- och vätsketillförsel, måltider, matning, uttömningar, bäddning, aktiva förflyttningar, vårdhygien och sänglägeskomplikationer
- medicinsk teknik inklusive säkerhetsaspekter för patienter och personal: kapillärprovtagning, venprovtagning, kateterisering av urinvägar samt injektionsgivning, subkutant och intramuskulärt
Delkurs 2. Introduktion till folkhälsa och hälsofrämjande arbete
- mål och begrepp: folkhälsomål, nationella, internationella och historiska perspektiv, hälsoteorier, prevention och promotion
- folkhälsoområden: livsstilsrelaterad hälsa och miljö
- nivåer i folkhälsoarbete: individ, grupp, organisations- och samhällsnivå
- hälsofrämjande åtgärder mot olika målgrupper
- aktörer inom folkhälsoarbete
Delkurs 3. Introduktion till vårdforskning
- forskningsprocessen
- vetenskaplig rapportering och kritisk granskning
- vårdforskning och kvalitets- och vårdutvecklingsarbete
- informationssökning / bibliotekskunskap
- PM-utformning / rapportering av uppgifter individuellt och i grupp
Undervisning
Föreläsningar, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning
Verksamhetsförlagd utbildning: praktiska övningar på Kliniskt träningscentrum (KTC) samt möjlighet till fältstudier.
Obligatoriska moment: introduktion till kurs / delkurser, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, praktiska övningar, arbetsuppgifter med skriftlig inlämning / PM och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen, som ingår i kursen, skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2007
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005, version 1