Klinisk logopedi vid nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna
Kursplan, Grundnivå, 3LG614
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG614
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 4 september 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på en klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Godkänd kurs Klinisk barnlogopedi III, 6 hp.
Genomgångna kurser Klinisk röstlogopedi. Funktionella och organiska röststörningar, 7,5 hp samt påbörjad eller genomgången kurs i Logopedi vid nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna, 7,5 hp.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten
- Kunna ta upp anamnes i samtal med patient och närstående (familj, sysselsättning, arbete, aktuell situation etc.) och göra en helhetsbedömning av aktuell kommunikativ förmåga samt ät- och sväljförmåga.
- Kunna beskriva patientens möjligheter att förstå och kommunicera i olika situationer. Välja ut relevanta test och undersökningsmaterial och använda dem på ett sådant sätt att de kompletterar bedömningen av spontant, tal, språk och kommunikation. Ställa diagnos.
- Kunna introducera alternativa och kompletterande kommunikationssätt för patienten och närstående för att öka den kommunikativa förmågan ur ett både kort- och långsiktigt perspektiv.
- Kunna formulera mål och genomföra behandling vid nervsystemet sjukdomar och skador samt utvärdera åtgärderna.
- Kunna genomföra bedömning av ät- och sväljförmåga och vara förtrogen med olika instrumentella undersökningsmetoder för utredning (ex. Röntgen, FUS).
- Kunna utforma åtgärder, som underlättar patientens förmåga att äta och dricka.
- Kunna bedöma svårigheterna ur ett helhetsperspektiv och ta ställning till indikationer för vidare remittering.
- Kunna resonera med patienten och de närstående om kommunikationsstörningens respektive ätproblemens innebörd, orsak och behandling.
- Kunna med ett professionellt förhållningssätt arbeta i team och möta patienter.
- Kunna göra adekvat journaldokumentation och utforma remissvar.
Innehåll
Kursen är verksamhetsförlagd. Studenterna arbetar under handledning med patienter. Kursen innebär en fördjupning och breddning i klinisk förmåga att kunna undersöka och analysera och behandla avvikande tal, språk, kommunikation och ätande. Den innebär fördjupade färdigheter i terapeutiskt förhållningssätt och att samtala med och möta personer och anhöriga i kris, och att ur ett helhetsperspektiv föreslå insatser att behandla och förbättra situationen för personer som drabbats av neurologiska sjukdomar och skador.
Undervisning
Undervisning sker i form av kliniskt arbete, auskultationer, samtal, case och teamarbete under handledning av legitimerad logoped med handledarutbildning.
Examination
Obligatoriskt deltagande i den verksamhetsförlagda undervisningen. Studentens prestationer bedöms av handledaren enl. mall. I tveksamma fall av handledare och examinator gemensamt.
Godkänd kurs:
För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga bedömningspunkter.
Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.
Examinator: Margareta Jennische