Växternas evolution och mångfald

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1BG316

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1BG316
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 mars 2007
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Kandidatexamen, inklusive alt. 1) 40 p/60 hp biologi samt 20 p/30 hp kemi eller 20 p/30 hp geovetenskap, alt. 2) 60 p/90 hp biologi. I båda fallen skall biologin innehålla Floristik och faunistik 5 p/7,5 hp.

Mål

Kursens målsättning är baserat på grundkurser ge en breddad och fördjupad kunskap om diversiteten hos de organismgrupper som tillhör traditionsområdet botanik utifrån ett evolutionärt perspektiv. Tyngdpunkter ligger på förståelsen av dessa organismers variation, evolution, livsstrategier och roll i formandet av vår planet, den betydelse de idag har globalt i olika ekosystem, samt deras betydelse för människans livsförutsättningar och ekonomi.

Kursdeltagare skall efter kursen ha god kunskap om och förstå

  • evolutionsteori
  • artbildning
  • fylogenetisk analys
  • biogeografisk analys
  • molekylära metoder för fylogenetisk analys
  • taxonomisk teori
  • botanisk nomenklatur
  • herbarietektnik

De skall vidare ha god kunskap om viktiga organismgrupper inom det botaniska traditionsfältet (alger, svampar, växter), samt deras evolution och fylogeni och kunna

  • framställa och förklara livscyklers utformning hos olika organismgrupper, samt diskutera evolutionära och ekologiska implikationer av olika livsstrategier
  • jämföra olika exempel på livsstrategier hos haploida och diploida organismer
  • beskriva och jämföra asexuell och sexuella förökning ur ett evolutionärt och ekologiskt perspektiv
  • förklara betydelsen av alger, svampar, växter i naturliga ekosystem
  • jämföra viktiga adaptationer till vatten- och landliv
  • sammanfatta och förklara betydelsen av organismgrupperna för människans miljö
  • sammanfatta och förklara betydelsen av organismgrupperna för människans ekonomiska aktiviteter
  • exemplifiera och funktionsmässigt förklara koevolution mellan växter och djur inom t.ex. områdena pollinationsbiologi, spridning av landväxter; samt värdera effekterna av koevolution ur ett evolutionärt perspektiv.

Kursdeltagarna skall efter kursen självständigt kunna

  • utföra botaniskt fältarbete, under vilket ett projektarbete initieras genom materialinsamling samt morfologiska och ekologiska observationer
  • planera en mindre vetenskaplig undersökning inklusive litteratursök
  • producera DNA-sekvenser för genomförandet av fylogenetisk rekonstruktion- laborativ tillämpning
  • jämföra och med hjälp av olika datorprogram alignera en uppsättning DNA-sekvenser och genomföra en fylogenetisk analys av dem
  • på ett kritiskt sätt kunna söka vetenskaplig information från tidskrifter, böcket och nätet
  • skriva vetenskapliga essäer utifrån kritiska studier av vetenskapliga uppsatser, litteratur och nätkällor
  • presentera vetenskapliga essäer muntligt inför kursen samt deltaga i diskussioner kring och kritik av dessa
  • på ett kritiskt sätt deltaga i diskussionsseminarier kring evolutionära och andra frågeställningar kring organismerna

Innehåll

Kursen innehåller en kombination av teori och praktik; föreläsningar kopplade med labarbete; fältarbete kopplat med planering av en mindre vetenskaplig undersökning och molekylärt labbarbete och träning av deltagarnas förmåga att producera vetenskapliga texter, muntligen presentera vetenskapliga projekt, kritiskt granska vetenskapliga texter och att diskutera dem. Kursdeltagarna kommer i kontakt med modern fylogenetisk forskning i samband med att de själva utför ett projektarbete. Fylogenetiska metoder är nu vitt använda inom flera olika fält, även inom naturvården. Genom kursens breda perspektiv får deltagarna en god inblick i organismernas betydelse för vår planets ekologi och för människans framtid, samt de olika möjligheter och scenarios som finns för utvecklingen av viktiga miljöfrågor avseende t.ex. klimat och naturresurser. Ekologiskt engagemang står i centrum vid diskussionerna under kursen. Flera moment i kursen ger en god grund för bedömningar av interaktion mellan olika organismgrupper och miljöeffektor i dynamiska förlopp viktiga för naturvårdsbiologisk praxis, samt är även en grundval för förståelsen av förutsättningarna för en hållbar utveckling av ekosystem visavi mänsklig miljöpåverkan. Deltagarna kommer efter kursen att ha en avsevärt högre kunskapsnivå jämfört med motsvarande moment på kandidatnivå.

Delkurser: Algers och svampars evolution och mångfald 7,5 hp. Landväxters evolution och mångfald 7,5 hp.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborationer, mentorledda projektarbeten, studiebesök, diskussionseminarium samt en fältkurs.

Deltagande i exkursioner, seminarier, laborationer samt produktion och muntlig presentation av essäer är obligatoriska.

Examination

För att kursen skall bedömas med betyget godkänd krävs godkänt i följande övrningar inom respektive delkurs om 7,5 hp: Godkänt på skriftlig och muntlig redovisning av projektarbeten och fördjupningsuppgifter motsvarande 1,5 hp, godkänt på skriftlig tentamen med delvis praktiska inslag motsvarande 5 hp, samt deltagande i obligatoriska övningar motsvarande 1 hp.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin