Utbildningsvetenskaplig teori och metod
Kursplan, Avancerad nivå, 4UK003
- Kod
- 4UK003
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 4 juni 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap och som fristående kurs. Kursplanen gäller från och med höstterminen 2008.
Kursansvarig institution: Institutionen för utbildning, kultur och medier
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 120 p/180 hp.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- formulera utbildningsvetenskapligt relevanta forskningsfrågor
- förhålla sig till olika vetenskapsteoretiska ståndpunkter
- tillämpa forskningsetiska principer i vetenskapligt arbete
- motivera val av undersökningsupplägg och analysmetod
- använda några olika forskningsredskap
- analysera ett mindre empiriskt material
- uttrycka sig i skrift med tydlig struktur och god språklig form enligt ett vetenskapligt framställningssätt
Innehåll
– Introduktion till vetenskapsteori och vetenskapliga metoder
– Översikt över ett antal utbildningsvetenskapligt relevanta metoder för datainsamling, databearbetning, analys och rapportering
– Fördjupning i en eller en grupp av utbildningsvetenskapligt relevanta metoder, nämligen
Metoder för historiska/textbaserade studier (källkritik, arkivkunskap, texttolkning) eller
Metoder för makroorienterade studier (beskrivande statistik, enkäter) eller
Metoder för mikroorienterade studier (intervjuer, observationer)
– IKT-användning
Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier inklusive gruppuppgifter.
Fördjupningsalternativ väljs som stöd för genomförande av examensarbete.
Examination
Kursen examineras genom dels en skriftlig tentamen som avser vetenskapsteori, dels en skriftlig uppgift som visar att studenten kan formulera ett forskningsproblem och lägga upp en forskningsundersökning samt använda och kritiskt värdera någon av de metoder som kursmomentet omfattar. Den skriftliga uppgiften bygger på ett antal skriftliga deluppgifter som lämnas in löpande under kursens gång. All examination genomförs individuellt.