Omvårdnadens innehåll och metoder I

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ106

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ106
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeprogrammen, 27 december 2007
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen utgörs av teoretiska studier, klinisk / praktisk färdighetsträning samt möjlighet till fältstudier.

Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig grunderna inom omvårdnad och folkhälsa samt professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.

Behörighetskrav

Antagen till sjuksköterskeprogrammet

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomförd kurs ska studenten kunna

- beskriva omvårdnadens historia och filosofiska grund samt omvårdnad som profession och akademiskt ämne

- redogöra för teorier, modeller och begrepp för omvårdnadens innehåll och verksamhetsfält, såsom människa, miljö, hälsa och omvårdnadshandlingar

- beskriva omvårdnadsprocessen

- beskriva betydelsen av etiska, kulturella, genus- samt jämlikhetsaspekter i omvårdnadsarbete

- redogöra för faktorer som är relaterade till våld i nära relationer

- redogöra för grundläggande principer för personlig hygien, munvård, måltider, matning samt närings- och vätsketillförsel

- redogöra för grundläggande principer för bäddning och förflyttningar

- redogöra för grundläggande principer för sänglägeskomplikationers uppkomst och symtom samt hur dessa förebyggs

- beskriva grundläggande vårdhygieniska principer

- redogöra för grundläggande principer om kapillärprovtagning, venprovtagning, kateterisering

av urinvägar samt injektionsgivning, subkutant och intramuskulärt

- beskriva säkerhetsaspekter relaterat till medicinsktekniska åtgärder

- beskriva innebörden av bemötande av människor i deras specifika livssituationer

- redogöra för tillämpliga delar av hälso- och sjukvårdens organisation och lagstiftning

- beskriva olika faser i forskningsprocessen

- beskriva vad som kännetecknar vetenskaplig rapportering och kritisk granskning

- redogöra för innebörden av kvalitets- och vårdutvecklingsarbete

- översiktligt beskriva faktorer som påverkar hälsa, livsstil och miljö utifrån nationellt, internationellt och historiskt perspektiv på hälsoarbete

Färdighet och förmåga

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

- bistå patienter med personlig hygien, munvård, vid måltider och med matning

- utföra bäddning och förflyttning av patienter vid lindriga sjukdomstillstånd

- bistå vid förbyggande av sänglägeskomplikationer

- tillämpa vårdhygieniska principer

- under handledning utföra kapillärprovtagning, venprovtagning, kateterisering av urinvägar samt injektionsgivning, subkutant och intramuskulärt

- söka information och kunskap inom vårdforskningsområdet

- sammanställa sökt information och kunskap och redovisa i form av PM individuellt och i grupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomförd kurs ska studenten visa förmåga att:

- med ett reflekterande förhållningssätt möta människor i deras olika livssituationer

- konkretisera omvårdnadsproblem och reflektera över omvårdnadsåtgärder

- identifiera etiska problem i omvårdnadssituationer samt reflektera över dessa med hjälp av grundläggande etiska principer

- reflektera över den fysiska och psykosociala vårdmiljöns betydelse för patienter

- reflektera över skillnad mellan evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

Introduktion till ämnet omvårdnad

- omvårdnad som profession och akademiskt ämne

- vetenskapsteori, vårdfilosofi

- teorier, modeller och begrepp, som beskriver omvårdnadens innehåll och domäner

- konsensusbegreppen människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar

- omvårdnadsprocessen

- etik och genus

- våld i nära relationer

- bemötande av människor i svåra situationer

- hälso- och sjukvårdens organisation, lagar och författningar

- allmän omvårdnad: personlig hygien, munvård, närings- och vätsketillförsel, måltider, matning, uttömningar, bäddning, förflyttningar, vårdhygien och sänglägeskomplikationer

- medicinsk teknik inklusive säkerhetsaspekter för patienter och personal: kapillärprovtagning, venprovtagning, kateterisering av urinvägar samt injektionsgivning, subkutant och intramuskulärt

Introduktion till folkhälsa och hälsofrämjande arbete

- mål och begrepp: folkhälsomål, nationella, internationella och historiska perspektiv, hälsoteorier, prevention och promotion

- folkhälsoområden: livsstilsrelaterad hälsa och miljö

- nivåer i folkhälsoarbete: individ, grupp, organisations- och samhällsnivå

- hälsofrämjande åtgärder mot olika målgrupper

- aktörer inom folkhälsoarbete

Introduktion till vårdforskning

- forskningsprocessen

- olika former av vetenskaplig rapportering samt kritisk granskning

- vårdforskning och kvalitets- och vårdutvecklingsarbete

- informationssökning / bibliotekskunskap

Undervisning

ARBETSFORMER

Föreläsningar, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning samt klinisk / praktisk färdighetsträning. Möjlighet till fältstudier.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk / praktisk färdighetsträning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska / praktiska färdigheter.

Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov).

Vid tveksamhet om en students möjligheter att med godkänt resultat fullfölja utbildningen, inklusive lämpligheten att utöva det framtida yrket, skall berörda lärare och / eller handledare via ordföranden i programkommittén initiera en prövning av dessa frågor. En sådan prövning bör ske så tidigt som möjligt under studietiden. Den skall göras av programordföranden eller av denne utsedd ersättare, berörda lärare och den berörde studenten. Om denna bedömning leder till avrådan till fortsatta studier, skall studenten beredas möjlighet att med studievägledare diskutera alternativa utbildningar.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin