Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom medicinsk vård

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ315

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ315
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeprogrammen, 27 december 2007
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Av kursen är 21 hp teoretiska studier: 10,5 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 10,5 hp Medicinsk vetenskap.

Verksamhetsförlagd utbildning utgörs av 9 hp: 4,5 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 4,5 hp Medicinsk vetenskap.

Ämnena integreras.

Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig fördjupade kunskaper inom grundläggande omvårdnad samt kunskaper inom specifik omvårdnad och medicinsk vetenskap inom medicinsk vård. Dessutom ska studenterna tillägna sig fördjupade kunskaper och färdigheter beträffande professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs följande:

Godkända kurser från sjuksköterskeprogrammets termin 1 och 15 hp från termin 2 inklusive verksamhetsförlagd utbildning, totalt 45 hp.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomförd kurs ska studenten kunna

beskriva

- olika professioners insatser i omvårdnaden av patienter och betydelsen av samordning och teamarbete

redogöra för samt konkretisera innebörden av omvårdnadsåtgärder och omvårdnadsproblem

- vid andningssvårigheter och cirkulationsstörningar

- vid elimination

- vid näringsintag

- vid smärta och smärtlindring

- vid sårvård

- i samband med central och perifer venkateter, subkutan venport och enteral sond

- vid övervakning av patienter med olika medicinska sjukdomstillstånd: metoder för observation, kontroll, bedömning och registrering

- i samband med patienters sömn, vila och aktivitet

redogöra för samt konkretisera innebörden av

- den kulturella bakgrundens betydelse för individers upplevelser av och medverkan i omvårdnad och behandling

- gällande lagar och författningar inom hälso- och sjukvård avseende medicinska omvårdnadsåtgärder

redogöra för samt konkretisera

metoder och strategier för

- egenvård

- patienters följsamhet till behandling

- hälsofrämjande arbete

redogöra för samt konkretisera

- sjukdomstillstånd i hjärta, kärl, andningsorgan, njurar, lever, hud och och urinvägar

- reumatologiska, neurologiska, metabola, hematologiska, onkologiska sjukdomar samt infektionssjukdomar

- diagnostik, medicinsk inklusive farmakologisk behandling och transfusionsbehandling

- mikroorganismers och näringsämnens betydelse för sjukdom och hälsa

- ålders- och könsrelaterade skillnader i diagnostik och behandling

Färdighet och förmåga

Efter genomförd kurs skall studenten kunna

medverka i omvårdnad vid

- andningssvårigheter

- cirkulationsstörningar

- nutritionstillstånd och elimination

- enteral och parenteral nutrition

- smärta och smärtlindring

- sårvård

- tillämpa metoder för övervakning, observationer, kontroller, mätningar och bedömningar vid olika sjukdomstillstånd samt kvalitetssäkring

- hantera läkemedel och iaktta effekter och biverkningar

- tillämpa omvårdnadsprocessens olika faser och krav på dokumentation samt identifiera omvårdnadsproblem

- tillämpa vårdhygieniska principer

- tillämpa säkerhetsföreskrifter

- planera inför patienters utskrivning från sluten vård

- observera, beskriva och rapportera symtom och behandlingseffekter

- identifiera och förstå förändringar i patienters tillstånd

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomförd kurs ska studenten kunna

- bemöta patienter och ge information på ett professionellt sätt

reflektera över

- etiska och kulturella aspekter samt vårdmiljöns betydelse för omvårdnadsarbetet

- prioriteringar i vården

- etiska aspekter i samband med vård av människor med nedsatt autonomi

- etiska aspekter vid vård i livets slutskede

- empirisk bedömning / mätning samt främjande av livskvalitet

- genusaspekter vid prioriteringar i vården utifrån ett rättviseperspektiv

- genusperspektiv på diagnos och behandling

- självkännedom - bedömning av egen kunskap och förmåga

- livsstil och psykosocial miljö som riskfaktorer och påverkan vid sjukdomar

- patienters förmåga till egenvård för att kunna genomföra livsstilsförändringar

- vad som påverkar följsamhet till behandling och föreskrifter

- anhörigas betydelse för patienters prognos och livskvalitet

- omvårdnadsmetoder och arbetssätt

- tillämpning av evidensbaserad vård och beprövad erfarenhet

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning.

Omvårdnad

- andningssvårigheter och cirkulationsstörningar

- elimination

- nutritionstillstånd

- enteral / parenteral nutrition

- medicinsk teknik: intravenös injektion och infusion, central och perifer venkateter, subkutan venport och enteral sond

- smärta och smärtbehandling

- hud- och sårvård

- läkemedelshantering och observation av läkemedels effekter / biverkningar

- betydelsen av individers kulturella bakgrund för upplevelser och medverkan i omvårdnad och behandling

- olika professioners insatser i omvårdnad, samordning / teamarbete

- observationer, kontroller, mätningar, bedömningar samt specifik omvårdnad vid olika sjukdomstillstånd samt kvalitetssäkring

- omvårdnadsprocessen

- dokumentation

- bemötande och informationsgivning

- individers egna resurser, "utgå från det friska"

- planering inför patienters utskrivning från sluten vård

- etiska och kulturella aspekter i omvårdnaden

- vårdmiljö, hygieniska principer och säkerhetsföreskrifter

Folkhälsa och hälsofrämjande arbete

Metoder och strategier för

- egenvård

- följsamhet vid behandling

- hälsopromotion, hälsoprogram

- livskvalitet och mätning av livskvalitet

Etik

- etiska och kulturella aspekter i omvårdnadsarbetet

- prioriteringar i vården

- etiska aspekter på vård av människor med nedsatt autonomi

- vård i livets slutskede

- genusaspekter på prioriteringar i vården, rättviseperspektiv

MEDICINSK VETENSKAP

Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning

- klinisk kemi

- klinisk fysiologi

- medicinska sjukdomstillstånd i hjärta, kärl, andningsorgan, njurar, lever, urinvägar och hud samt diagnostik och behandling

- neurologiska, metabola, reumatologiska och hematologiska sjukdomar samt diagnostik och behandling

- infektionssjukdomar, nationellt och internationellt, samt diagnostik och behandling

- onkologi

- smärtfysiologi

- fetma och obesitas

- konventionella röntgenundersökningar, MR och CT

- medicinsk teknik: elektrisk säkerhet, inhalation, gasteknik,oxygenterapi och CPAP

- transfusionsmedicin

- S - HLR

- undersökningar, diagnostik och behandlingar

- symtom och behandlingseffekter

Undervisning

Studenten skall eftersöka och tillämpa kunskaper grundade på vetenskap och evidens samt vid omvårdnads- och behandlingsåtgärder följa gällande lagar, författningar och förordningar.

ARBETSFORMER

Föreläsningar, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning samt klinisk / praktisk färdighetsträning. Verksamhetsförlagd utbildning med organiserad handledning inom medicinsk vård.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk / praktisk färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp.

Under verksamhetsförlagd utbildning genomförs examinationer av kliniska / praktiska färdigheter och specifika teoretiska uppgifter samt av professionellt förhållningssätt, bemötande och samarbetsförmåga.

Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet skall betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov).

Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång.

Vid tveksamhet om en students möjligheter att med godkänt resultat fullfölja utbildningen, inklusive lämpligheten att utöva det framtida yrket, skall berörda lärare och/eller handledare via ordföranden i programkommittén initiera en prövning av dessa frågor. En sådan prövning bör ske så tidigt som möjligt under studietiden. Den skall göras av programordföranden eller av denne utsedd ersättare, berörda lärare och den berörda studenten. Om denna bedömning leder till avrådan till fortsatta studier skall studenten beredas möjlighet att med studievägledare diskutera alternativa utbildningar.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin