Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom folkhälsoarbete och öppen hälso- och sjukvård
Kursplan, Grundnivå, 3SJ415
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3SJ415
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeprogrammen, 27 december 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Av kursen är 6 hp teoretiska studier: 3 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 3 hp Medicinsk vetenskap.
Verksamhetsförlagd utbildning utgörs av 4,5 hp: 3 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 1,5 hp Medicinsk vetenskap.
Ämnena integreras.
Kursen syftar till att studenterna utvecklar sina kunskaper i omvårdnad och medicinsk vetenskap inom folkhälsoarbete och öppen hälso- och sjukvård samt ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.
Behörighetskrav
Godkända kurser från termin 2 i sjuksköterskeprogrammet samt 15 hp från termin 3 inklusive godkänd verksamhetsförlagd utbildning (totalt 75 hp)
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
beskriva
- vårdkedja / samverkan mellan öppen hälso- och sjukvård, sluten vård och övriga samhällsorganisationer
- vårdnivåer inom hälso- och sjukvårdsorganisationen
- patientgrupper inom primärvård och kommunal vård och omsorg
redogöra för
- metoder och strategier för folkhälsoarbete
- sjuksköterskans roll i folkhälsoarbete
- motiverande samtalsmetod
- kvalitetsutveckling
- grundläggande epidemiologiska begrepp
- forskning inom vårdvetenskap och medicinsk vetenskap avseende folkhälsa
- levnadsvanor och livsvillkors samband med hälsa
- skillnader i folkhälsa utifrån genus och etnicitet
- hälso- och sjukvårdens ansvar för kvinnor som utsatts för våld
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten kunna
- utifrån ett helhetsperspektiv bedöma patienters behov av omvårdnad
- bedöma patientens resurser och förmåga till egenvård och följsamhet till behandling
- reflektera över och kritiskt granska tillämpning av olika omvårdnadsåtgärder
- reflektera över och kritiskt granska förebyggande och hälsofrämjande åtgärder
- utföra omvårdnadsåtgärder i samband med undersökningar och behandlingar
- identifiera hälsorisker samt delta i förebyggande och hälsofrämjande arbete
- informera, undervisa och ge stöd till patienter och närstående
- tillämpa hygieniska principer, rutiner och säkerhetsföreskrifter
- hantera läkemedel
- tillämpa motiverande samtalsmetod
- genomföra mindre kvalitetsutvecklingsarbete
Innehåll
VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD
Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning
- folkhälsomål, folkhälsostrategier, nationellt och regionalt
- hälsofrämjande arbet på samhälls-, grupp- och individnivå
- teorier som förklarar etnisk könsskillnad inom folkhälsa och medicinsk forskning
- levnadsvanors betydelse för hälsan såsom alkohol, droger och tobak, stress, kost och fysisk aktivitet
- personlig kvalitetsförbättring
- organisation / samverkan mellan primärvård, kommunal hälso- och sjukvård och sluten vård
- telefonrådgivning
- våld mot kvinnor, hälso- och sjukvårdens ansvar vid våld i nära relationer
- bedömning, planering samt genomförande av omvårdnadsåtgärder för vårdtagare inom öppen hälso- och sjukvård
- hälsorisker och arbete med hälsofrämjande och förebyggande åtgärder
- bedömning av patientens resurser och förmåga till egenvård och livsstilsförändring
- undervisning och stöd såsom motiverande samtal till patient och anhörig i syfte att främja hälsa, följsamhet till behandling och rehabilitering
- information och undervisning till medarbetare
- hygieniska principer, rutiner och säkerhetsföreskrifter
- etiska och kulturella aspekter
- läkemedelshantering
MEDICINSK VETENSKAP
Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning
- epidemiologiska metoder och begrepp
- primärvård i samverkan med kommunal vård och omsorg,sluten vård och övriga samhällsorganisationer
- olika patientgrupper inom primärvård
- organisation och samverkan mellan öppen och sluten vård
- hälsofrämjande metoder och strategier inom öppen hälso- och sjukvård
- vårdnivåer inom hälso- och sjukvårdsorganisationen
Undervisning
Studenten skall eftersöka och tillämpa evidensbaserad kunskap samt vid omvårdnads- och behandlingsåtgärder följa gällande lagar, författningar och förordningar.
ARBETSFORMER
Föreläsningar, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning samt klinisk / praktisk färdighetsträning. Verksamhetsförlagd utbildning med organiserad handledning inom öppen hälso- och sjukvård.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk / praktisk färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp.
Under verksamhetsförlagd utbildning genomförs examinationer av kliniska / praktiska färdigheter och specifika teoretiska uppgifter samt av professionellt förhållningssätt, bemötande och samarbetsförmåga.
Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet skall betraktas som godkänd.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov).
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång.
Vid tveksamhet om en students möjligheter att med godkänt resultat fullfölja utbildningen, inklusive lämpligheten att utöva det framtida yrket, skall berörda lärare och / eller handledare via ordföranden i programkommittén initiera en prövning av dessa frågor. En sådan prövning bör ske så tidigt som möjligt under studietiden. Den skall göras av programordföranden eller av denne utsedd ersättare, berörda lärare och den berörde studenten. Om denna bedömning leder till avrådan till fortsatta studier skall studenten beredas möjlighet att med studievägledare diskutera alternativa utbildningar.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2007