Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom psykiatrisk vård
Kursplan, Grundnivå, 3PS040
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3PS040
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeprogrammen, 9 januari 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Av kursen är 4,5 hp teoretiska studier: 1,5 hp vårdvetenskap med
inriktning mot omvårdnad och 3 hp medicinsk vetenskap.
Verksamhetsförlagd utbildning utgörs av 3 hp: 1,5 hp vårdvetenskap
med inriktning mot omvårdnad och 1,5 hp medicinsk vetenskap.
Ämnena integreras.
Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig grundläggande specifika
kunskaper i omvårdnad och medicinsk vetenskap inom psykiatrisk
vård samt ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.
Behörighetskrav
Godkända kurser från termin 2 i sjuksköterskeprogrammet samt 15 hp från termin 3 inklusive godkänd verksamhetsförlagd utbildning
(totalt 75 hp)
Mål
Kunskap och förståelse
Efter kursen skall studenten kunna
översiktligt beskriva:
- medicinska och psykologiska behandlingsmetoder
- kulturella, genus-, köns- och jämlikhetsaspekter vid psykisk ohälsa
- lagstiftning inom psykiatriska vårdformer och vårdsituationer relaterade till denna
redogöra för samt konkretisera:
- specifik omvårdnad inom psykiatrisk vård
- psykiska symtom och störningar i alla åldersgrupper
- rehabilitering/habilitering vid psykiska funktionshinder
- hur psykiatri och psykiatrisk omvårdnad tillämpas inom olika delar av hälso- och sjukvården
Färdighet och förmåga
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- medverka i omvårdnad vid olika psykiatriska tillstånd
- delta vid information och undervisning till patient/familj om omvårdnad, behandling och
egenvård
- observera och bedöma psykiatriska tillstånd och behandlingseffekter
- bedöma patientens behov av vård och planering av vårdinsatser
- medverka vid behandlingar och undersökningar relaterade till psykiatriska sjukdomstillstånd
- hantera läkemedel
- kritiskt granska vetenskaplig litteratur relaterad till psykiatrisk vård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- reflektera över vårdsituationer utifrån lagstiftning och etiska aspekter inom psykiatrisk vård
- visa professionellt bemötande utifrån patientens/familjens/närståendes specifika behov och
situation
- reflektera över samt värdera adekvata omvårdnadsåtgärder utifrån kulturella och
psykosociala faktorer samt genus- och könsaspekter
- visa egen empatisk förmåga och självkännedom i relation till ett professionellt
förhållningssätt
- kritiskt reflektera över samt värdera egen kunskap, inlärningsbehov och den egna förmågan
att aktivt delta i vårdarbete och handledning
Innehåll
VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD
Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning
- teorier, modeller och begrepp inom psykiatrisk vård
- omvårdnadsprocessens tillämpning i psykiatrisk vård enligt bästa tillgängliga evidens
- etiska aspekter i samband med psykisk ohälsa och psykiatrisk vård
- rehabilitering och samverkan mellan kommun och landsting
- vårdsituationer inom övrig hälso- och sjukvård där kunskaper i psykiatri och psykiatrisk omvårdnad tillämpas
- etik
- lagstiftning
- träning i tillämpning av omvårdnadsprocessen i psykiatrisk vård
- deltagande vid genomförandet av specifik omvårdnad vid olika sjukdomstillstånd
- deltagande i samband med planering av vård och hemgång
- träning i bemötande
- träning i att ge information
- reflektion över etiska aspekter inom psykiatrisk vård
- träning i att sammanställa bästa vetenskapliga evidens för psykiatrisk omvårdnad
MEDICINSK VETENSKAP
Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning
- symtom, diagnostik och behandling vid vanligt förekommande psykiska sjukdomar och
störningar i alla åldersgrupper
- rehabilitering/habilitering vid psykiska funktionshinder
- kulturella aspekter vid psykisk ohälsa
- genus och könsskillnader vid psykisk ohälsa
- våld i nära relationer i samband med psykisk ohälsa, identifikation och behandling
- nutrition i samband med psykisk ohälsa
- träning i att observera och bedöma psykiatriska tillstånd och behandlingseffekter
- deltagande i samband med planering av vårdinsatser
- deltagande i vanligt förekommande undersökningar och behandlingar relaterade till
psykiatriska sjukdomstillstånd
- träning av läkemedelshantering och observation av effekter och biverkningar
- reflektion över etiska aspekter inom psykiatrisk vård
Undervisning
Studenten skall eftersöka och tillämpa evidensbaserad kunskap samt vid omvårdnads- och behandlingsåtgärder följa gällande lagar, författningar och förordningar.
ARBETSFORMER
Föreläsningar, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning samt klinisk / praktisk färdighetsträning.
Verksamhetsförlagd utbildning med organiserad handledning
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier,
klinisk /praktisk färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier,
studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp.
Under verksamhetsförlagd utbildning genomförs examinationer av kliniska /praktiska färdigheter och specifika teoretiska studieuppgifter samt av professionellt förhållningssätt, bemötande och
samarbetsförmåga.
Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet skall betraktas som godkänd.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov).
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång.
Vid tveksamhet om en students möjligheter att med godkänt resultat fullfölja utbildningen, inklusive lämpligheten att utöva det framtida yrket, skall berörda lärare och / eller handledare via
ordföranden i programkommittén initiera en prövning av dessa frågor. En sådan prövning bör ske så tidigt som möjligt under studietiden. Den skall göras av programordföranden eller av denne utsedd ersättare, berörda lärare och den berörde studenten. Om denna bedömning leder till avrådan till fortsatta studier skall studenten beredas möjlighet att med studievägledare diskutera alternativa utbildningar.