Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom medicinsk vård
Kursplan, Grundnivå, 3SJ315
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3SJ315
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeprogrammen, 4 april 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Av kursen är 21 hp teoretiska studier: 10,5 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 10,5 hp Medicinsk vetenskap.
Verksamhetsförlagd utbildning utgörs av 9 hp: 4,5 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 4,5 hp Medicinsk vetenskap.
Ämnena integreras.
Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig fördjupade kunskaper inom grundläggande omvårdnad samt kunskaper inom specifik omvårdnad och medicinsk vetenskap inom medicinsk vård. Dessutom ska studenterna tillägna sig fördjupade kunskaper och färdigheter beträffande professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs följande:
Godkända kurser från sjuksköterskeprogrammets termin 1 och 15 hp från termin 2 inklusive verksamhetsförlagd utbildning, totalt 45 hp.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenten kunna
beskriva
- olika professioners insatser i omvårdnaden av patienter och betydelsen av samordning och teamarbete
redogöra för samt konkretisera innebörden av omvårdnadsåtgärder och omvårdnadsproblem
- vid andningssvårigheter och cirkulationsstörningar
- vid elimination
- vid näringsintag
- vid smärta och smärtlindring
- vid sårvård
- i samband med central och perifer venkateter, subkutan venport och enteral sond
- vid övervakning av patienter med olika medicinska sjukdomstillstånd: metoder för observation, kontroll, bedömning och registrering
- i samband med patienters sömn, vila och aktivitet
redogöra för samt konkretisera innebörden av
- den kulturella bakgrundens betydelse för individers upplevelser av och medverkan i omvårdnad och behandling
- gällande lagar och författningar inom hälso- och sjukvård avseende medicinska omvårdnadsåtgärder
redogöra för samt konkretisera
metoder och strategier för
- evidensbaserad omvårdnad
- egenvård
- patienters följsamhet till behandling
- hälsofrämjande arbete
redogöra för samt konkretisera
- sjukdomstillstånd i hjärta, kärl, andningsorgan, njurar, lever, hud och och urinvägar
- reumatologiska, neurologiska, metabola, hematologiska, onkologiska sjukdomar samt infektionssjukdomar
- diagnostik, medicinsk inklusive farmakologisk behandling och transfusionsbehandling
- mikroorganismers och näringsämnens betydelse för sjukdom och hälsa
- ålders- och könsrelaterade skillnader i diagnostik och behandling
Färdighet och förmåga
Efter genomförd kurs skall studenten kunna
medverka i omvårdnad vid
- andningssvårigheter
- cirkulationsstörningar
- nutritionstillstånd och elimination
- enteral och parenteral nutrition
- smärta och smärtlindring
- sårvård
- tillämpa metoder för övervakning, observationer, kontroller, mätningar och bedömningar vid olika sjukdomstillstånd samt kvalitetssäkring
- hantera läkemedel och iaktta effekter och biverkningar
- tillämpa omvårdnadsprocessens olika faser och krav på dokumentation samt identifiera omvårdnadsproblem
- tillämpa vårdhygieniska principer
- tillämpa säkerhetsföreskrifter
- planera inför patienters utskrivning från sluten vård
- observera, beskriva och rapportera symtom och behandlingseffekter
- identifiera och förstå förändringar i patienters tillstånd
- ge förslag på möjligt genomförande av evidensbaserade omvårdnadsåtgärder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten kunna
- bemöta patienter och ge information på ett professionellt sätt
reflektera över
- etiska och kulturella aspekter samt vårdmiljöns betydelse för omvårdnadsarbetet
- prioriteringar i vården
- etiska aspekter i samband med vård av människor med nedsatt autonomi
- etiska aspekter vid vård i livets slutskede
- empirisk bedömning / mätning samt främjande av livskvalitet
- genusaspekter vid prioriteringar i vården utifrån ett rättviseperspektiv
- genusperspektiv på diagnos och behandling
- självkännedom - bedömning av egen kunskap och förmåga
- livsstil och psykosocial miljö som riskfaktorer och påverkan vid sjukdomar
- patienters förmåga till egenvård för att kunna genomföra livsstilsförändringar
- vad som påverkar följsamhet till behandling och föreskrifter
- anhörigas betydelse för patienters prognos och livskvalitet
- omvårdnadsmetoder och arbetssätt
- reflektera över skillnad mellan evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet
Innehåll
VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD
Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning.
Omvårdnad
- andningssvårigheter och cirkulationsstörningar
- elimination
- nutritionstillstånd
- enteral / parenteral nutrition
- medicinsk teknik: intravenös injektion och infusion, central och perifer venkateter, subkutan venport och enteral sond
- smärta och smärtbehandling
- hud- och sårvård
- läkemedelshantering och observation av läkemedels effekter / biverkningar
- betydelsen av individers kulturella bakgrund för upplevelser och medverkan i omvårdnad och behandling
- olika professioners insatser i omvårdnad, samordning / teamarbete
- observationer, kontroller, mätningar, bedömningar samt specifik omvårdnad vid olika sjukdomstillstånd samt kvalitetssäkring
- omvårdnadsprocessen
- dokumentation
- bemötande och informationsgivning
- individers egna resurser, "utgå från det friska"
- planering inför patienters utskrivning från sluten vård
- etiska och kulturella aspekter i omvårdnaden
- vårdmiljö, hygieniska principer och säkerhetsföreskrifter
- vetenskapsteoretiska utgångspunkter för evidensbaserad omvårdnad
- evidensbaserad omvårdnad i klinisk verksamhet
- informationssökning med inriktning mot evidensbaserad omvårdnad
Folkhälsa och hälsofrämjande arbete
Metoder och strategier för
- egenvård
- följsamhet vid behandling
- hälsopromotion, hälsoprogram
- livskvalitet och mätning av livskvalitet
Etik
- etiska och kulturella aspekter i omvårdnadsarbetet
- prioriteringar i vården
- etiska aspekter på vård av människor med nedsatt autonomi
- vård i livets slutskede
- genusaspekter på prioriteringar i vården, rättviseperspektiv
MEDICINSK VETENSKAP
Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning
- klinisk kemi
- klinisk fysiologi
- medicinska sjukdomstillstånd i hjärta, kärl, andningsorgan, njurar, lever, urinvägar och hud samt diagnostik och behandling
- neurologiska, metabola, reumatologiska och hematologiska sjukdomar samt diagnostik och behandling
- infektionssjukdomar, nationellt och internationellt, samt diagnostik och behandling
- onkologi
- smärtfysiologi
- fetma och obesitas
- konventionella röntgenundersökningar, MR och CT
- medicinsk teknik: elektrisk säkerhet, inhalation, gasteknik,oxygenterapi och CPAP
- transfusionsmedicin
- S - HLR
- undersökningar, diagnostik och behandlingar
- mikroorganismer
- symtom och behandlingseffekter
Undervisning
Studenten skall eftersöka och tillämpa kunskaper grundade på vetenskap och evidens samt vid omvårdnads- och behandlingsåtgärder följa gällande lagar, författningar och förordningar.
ARBETSFORMER
Föreläsningar, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning samt klinisk / praktisk färdighetsträning. Verksamhetsförlagd utbildning med organiserad handledning inom medicinsk vård.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk / praktisk färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp.
Under verksamhetsförlagd utbildning genomförs examinationer av kliniska / praktiska färdigheter och specifika teoretiska uppgifter samt av professionellt förhållningssätt, bemötande och samarbetsförmåga.
Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet skall betraktas som godkänd.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov).
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång.
Avbruten praktik i förtid
"En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation".
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2007