Pediatrik, barnneurologi, barn- och ungdomspsykiatri

6 hp

Kursplan, Grundnivå, 3PE072

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3PE072
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Ordförandebeslut, 18 april 2008
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Programmet bygger på en klar progression varför de studerande skall följa kursen i tur och ordning. För tillträde till termin 3 krävs 52,5 godkända hp från programkurser.

Genomgången kurs Barnlogopedi I 7,5 hp.

Mål

Kursen skall ge:

- Grundläggande kunskaper om barn och ungdomars utveckling, sjukdomar och tillstånd hos barn och ungdom som kan vara förenade med störningar i tal, språk och sväljningsfunktion.

- Kunskaper om övriga, vanliga somatiska och psykiatriska sjukdomar och tillstånd hos barn och ungdom.

Efter kursen skall studenten kunna:

- Beskriva barnets normala utveckling avseende motoriska, mentala och sociala färdigheter

- Redogöra för nervsystemets normala utveckling från neuralrörets anläggning till ett moget nervsystem

- Redogöra för de vanligaste avvikelserna i nervsystemets utveckling, exemplifiera orsaker till samt konsekvenserna av dessa avvikelser

- Tolka ett tillväxt diagram och förstå dess centrala betydelse inom pediatriken

- Redogöra för orsaken till och konsekvenserna av de vanligaste kromosomrubbningarna

- Redogöra för cerebral pares, de olika typerna och dess symtom samt exemplifiera de bakomliggande orsakerna

- Redogöra för uppkomsten av ryggmärgsbråck och de viktigaste associerade tillstånden såsom Chiari II-missbildning samt exemplifiera symptom från olika nivåer

- Redogöra för neuromuskulära sjukdomar hos barn såsom Mb Duchenne och spinal muskelatrofi samt översiktligt redogöra för vilka etiologiska huvudgrupper som finns

- Exemplifiera andra ovanliga neurologiska sjukdomar som har konsekvenser för barnets tal och språkförmåga

- Förklara skillnaderna mellan epilepsi hos vuxna jämfört hos barn

- Redogöra för vilka tal- och språkstörningar epilepsi hos barn kan medföra

- Redogöra för de vanligaste typerna av förvärvade hjärnskador hos barn

- Redogöra för orsaker till huvudvärk hos barn och översiktligt behandling av detsamma

- Illustrera hur psykosomatiska symptom hos barn yttrar sig och sammanfatta olika behandlingsmodeller som finns

- Tolka tecken hos barn som tyder på att de far illa och veta vilka åtgärder som skall utföras

- Exemplifiera och översiktligt redogöra för barnaålderns vanligaste sjukdomar, både inom öppenvård såväl som sluten vård

- Redogöra för uppkomst och anatomiska underlag för oesophagusatresi, gastro-oesophagal reflux samt vilka oralmotoriska och andra problem dessa tillstånd orsakar

- Redogöra för andra tillstånd som kan p.g.a. expansiv effekt påverka tal- och sväljningsorganen

- Bedöma principerna för tal- och språk screening inom BVC's verksamhet samt redogöra för vilka stödåtgärder som kan sättas in för att motverka störningar inom dessa domäner

- Sammanfatta de risker som föreligger under graviditet och förlossning och vilka konsekvenser avvikelser under denna period kan få för tal- och språkutvecklingen

- Redogöra för de vanligaste barnendokrinologiska sjukdomarna samt de mer ovanliga sjukdomarna som medför logopediska problem

- Redogöra för neuropsykiatriska tillstånd, autism, psykos och depression

- Sammanfatta behandlingsstrategier av de neuropsykiatriska tillstånden

Innehåll

Barn och ungdomars normala utveckling och avvikelser från det normala.

Skillnader mellan barn och vuxna ur medicinskt, psykiatriskt och pedagogiskt perspektiv

Grundläggande kunskaper om graviditet, förlossnings och nyföddhetsperiod, avvikelser från det normala och vanliga missbildningar samt syndrom

Barnavårdscentralens och skolhälsovårdens verksamhet

Pediatriska akuta och kroniska neurologiska och icke-neurologiska sjukdomar

Neuropediatriska och psykiatriska tillstånd och sjukdomar hos barn och ungdom

Barn som far illa och psykosomatiska tillstånd

Undervisning

Sker i form av föreläsningar och seminarier för falldiskussioner, demonstrationer och eget grupparbete.

Examination

För godkänd kurs krävs godkänd skriftlig tentamen samt deltagande i demonstrationer och seminarier.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin