Talavvikelser: Stamning. Laryngektomi, munhålecancer. Hörselskadades tal

4,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG401

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG401
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Ordförandebeslut Jörgen Borg, 23 april 2008
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på en klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Antagen till termin 6.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten

Stamning

- Kunna olika teorier om orsaker till stamning och skenande tal.

- Kunna redogöra för prevalens och incidens för stamning.

- Kunna redogöra för stamningsutveckling, stamningsbeteenden och psykosociala aspekter.

- Kunna redogöra för hur en individs stamningsproblem kan vara relaterat till olika kommunikativa situationer.

- Kunna redogöra för logopedisk behandlingsindikation och intervention vid stamning.

- Kunna redogöra för upplägg och innehåll vid nybesök och föräldrasamtal.

- Kunna mål och innehåll i olika behandlingsmetoder/program; "icke-undvikande" såväl som "flytskapande".

- Kunna differentialdiagnostisering mellan stamning och skenande tal.

- Kunna redogöra för behandling vid skenande tal.

- Känna till förvärvad stamning.

- Känna till tekniska hjälpmedel som kan användas vid stamning.

- Känna till stamningsterapi i grupp.

Laryngektomi och munhålecancer

- Kunna genomföra ett preoperativt samtal med patient och anhöriga inför en laryngektomi.

- Kunna redogöra för patientens förändrade anatomi och dess inverkan på tal- röst och sväljningsfunktionen.

- Kunna tekniker för att lära ut tal via röstventil, Röstgenerator samt känna till tekniker för matstrupstal.

- Kunna redogöra för/utföra behandling/åtgärder vid sväljningsvårigheter och talsvårigheter hos munhålecanceropererade.

- Kunna förskriva lämpliga hjälpmedel.

- Vara väl förtrogen med vilka plåster, filter, kassetter och andra tillbehör som finns för laryngektomerade och hur de fungerar.

- Känna till hur strålning samt kirurgi i munhåla kan påverka tal- och sväljning.

- Känna till hur samarbetet mellan läkare och övrig vårdpersonal inom främst ÖNH ser ut.

- Känna till krisreaktioner och bearbetning samt ta hänsyn till detta i mötet med patient och anhöriga.

- Känna till orsaker till munhåle- och larynxcancer.

Dövas och hörselskadades tal

- Kunna redogöra för hur omhändertagandet av patienter i behov av cochleaimplantat ser ut, med betoning på hur team för cochleaimplantat arbetar.

- Kunna redogöra för metoder som logopeder använder sig av i arbetet med döva och hörselskadade barn.

- Känna till historiken för döva- och hörselskadades situation i Sverige.

- Känna till metoder för diagnostisering av auditiva perceptionssvårigheter.

- Känna till logopediska testmetoder som används i bedömningen av barn med hörselnedsättning.

Innehåll

Kursen innehåller tre delar. Stamning, laryngektomi och munhålecancer samt dövas och hörselskadades tal.

Delen stamning ger grundläggande kunskap inom området. Den bygger också på och är en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper kring språk- och talutveckling, talproduktion och stamning (Barnlogopedi I). Studenten förvärvar under kursen kunskap om orsaksteorier, utveckling av stamning, olika stamningsbeteenden och psykosociala aspekter vid stamningsproblem. Kursen ger också kunskap om föräldrasamtal, behandlingsindikationer vid stamning samt kunskap om olika behandlingsmodeller och program. Vidare ger kursen kunskap om differentialdiagnostisering mellan stamning och skenande tal samt om behandling vid skenande tal.

Delen laryngektomi och munhålecancer bygger på och är en fördjupning av tidigare kunskaper vad gäller larynx och munhålans anatomi, fysiologi och neurologi samt kunskaper vad gäller röstbildning, akustisk och perceptuell röstanalys, talproduktion samt sväljning. Studenten undervisas i denna delen i behandlingen av tumörer i larynx och munhåla samt den psykiska omställning som detta innebär. Vidare undervisas de i hur den laryngektomerade och munhålecanceroperererades förändrade anatomi påverkar röst- och talbildning, alternativa möjligheter till röstbildning och behandling av artikulationssvårigheter samt sväljningssvårigheter. Studenterna får lära sig metodik för inlärandet av tal via röstventil, Servox och matstrupstal. Studenterna får också demonstrationer av olika hjälpmedel som används hos dessa patientgrupper samt får också träffa patienter som är laryngektomerade och munhålecanceropererade för att få en fördjupad förståelse för vad detta innebär. Vidare får studenterna kunskap om samarbetet med läkare och övrig vårdpersonal kring denna patientgrupp.

Delen dövas och hörselskadades tal bygger på och är en fördjupning av tidigare kunskaper vad gäller barns normala och avvikande språk- och talutveckling. Studenten undervisas i denna del i hur teamarbetet kring barn med cochleainplantat ser ut samt hur den logopediska bedömningen och träningen av språk och tal hos dessa barn går till. Vidare får studenten kännedom om hur de döva och hörselskadades situation ser ut och har sett ut i Sverige samt en inblick i psykologiska faktorer vid hörselproblematik.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer och övningar. Obligatoriskt deltagande i undervisningen.

Examination

Godkänd kurs kräver godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov.

All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro upp till 20% kan studenten, i samråd med kursledningen, få kompletterande uppgifter för att få kursen godkänd.

Studenter som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin