Vetenskaplig metodik
Kursplan, Grundnivå, 3SJ516
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3SJ516
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Ordförandebeslut, 8 maj 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ges i termin 5 i sjuksköterskeprogrammet och består av teoretiska studier.
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade teoretiska och tillämpbara kunskaper inom omvårdnad med inriktning mot vetenskaplig metodik för att kunna verka för en omvårdnad i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs följande:
Godkända kurser från sjuksköterskeprogrammets termin 3 och 15 hp från termin 4 inklusive verksamhetsförlagd utbildning, totalt 105 hp.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenten kunna och förstå
- för området väsentliga vetenskapsteoretiska begrepp och utgångspunkter
- områdets vetenskapliga grund och ha kunskap om aktuell omvårdnadsforskning
- grunderna i vetenskaplig metodik inom kvantitativ och kvalitativ forskningstradition
- grundläggande statistiska begrepp
- forskningsetiska principer
Färdighet och förmåga
Efter genomförd kurs ska studenten kunna
- söka, förstå och kritiskt granska rapporter och publicerade vetenskapliga studier
- identifiera lämpliga vetenskapliga metoder för att studera olika omvårdnadsproblem
- tillämpa enkät- och intervjumetodik
- tillämpa statistiska analyser vid kvantitativ databehandling
- analysera och tolka data vid kvalitativ databehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten kunna
- kritiskt reflektera över kunskap erhållen genom olika vetenskapliga metoder och dataanalyser
- reflektera över och värdera kunskap erhållen från vetenskapligt genomförda studier i relation till beprövad erfarenhet
Innehåll
Kursen består av teoretiska studier:
- vetenskapsteori
- forskningsetik
- översikt av omvårdnadsforskning
- problemställning och metodval
- kvantitativa metoder, datainsamling och statistisk analys
- kvalitativa metoder, datainsamling och analys av kvalitativa data
- introduktion till examensarbete inom omvårdnad
- litteraturstudie som metod - fördjupning
Undervisning
ARBETSFORMER
Föreläsningar, arbete i basgrupper och studiegrupper, individuellt arbete, seminarier samt webbaserad undervisning.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt med en skriftlig individuell sluttentamen.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (=totalt fem tentamensprov).
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008, version 3
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008, version 1