Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom gynekologisk, obstetrisk och pediatrisk vård

12 hp

Kursplan, Grundnivå, 3PE065

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3PE065
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 5 maj 2009
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen ges i termin 4 i sjuksköterskeprogrammet.

Av kursen är 6 hp teoretiska studier: 3 hp vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 3 hp medicinsk vetenskap.

Verksamhetsförlagda studier utgörs av 6 hp: 4,5 hp vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 1,5 hp medicinsk vetenskap.

Ämnena integreras. De verksamhetsförlagda studierna förläggs till antingen obstetrisk eller pediatrisk omvårdnad.

Kursen syftar till att studenterna tillägnar sig grundläggande specifika kunskaper i omvårdnad och medicinsk vetenskap inom gynekologisk, obstetrisk och pediatrisk vård samt utvecklar ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.

Behörighetskrav

Godkända kurser från termin 2 i Sjuksköterskeprogrammet samt 15 hp från termin 3 inklusive godkänd verksamhetsförlagd utbildning (totalt 75 hp).

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomförd kurs ska studenten kunna

översiktligt beskriva:

- samordning, planering och interprofessionell samverkan runt patient/familj

- lagar och författningar inom aktuellt område samt FN:s konvention om barnets rättigheter

- observation som vetenskaplig metod

redogöra för samt konkretisera:

- normal reproduktion

- vanligt förekommande gynekologiska sjukdomar och tillstånd

- barns och ungdomars hälsa, tillväxt och utveckling

- barns och ungdomars sjukdomar och tillstånd

- våld och övergrepp mot kvinnor, barn och ungdomar

redogöra för samt konkretisera innebörden av:

- omvårdnadsprocessen vid reproduktiv, perinatal hälsa, gynekologiska sjukdomar och tillstånd

- omvårdnadsprocessen vid barns och ungdomars sjukdomar och tillstånd

- patientens/familjens egna resurser inklusive förebyggande hälsoinformation

- kvinnors, barns och ungdomars riskfaktorer relaterat till hälsa och sjukdomar

Färdighet och förmåga

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

- medverka i omvårdnad vid graviditet, förlossning och av nyfödd eller omvårdnad vid akuta och kroniska sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar

- delta vid information och undervisning till patient/familj om omvårdnad, behandling och egenvård

- utföra observationer, kontroller samt mätningar med hjälp av medicinteknisk utrustning

- medverka och assistera vid diagnostik, åtgärder/behandling och ordinationer

- tillämpa läkemedelshantering inom området

- delta i undervisning om livräddande första hjälp till barn

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

- visa professionellt bemötande utifrån patientens/familjens/närståendes specifika behov och situation

- reflektera över samt värdera adekvata omvårdnadsaspekter utifrån kultur, genus och psykosociala faktorer

- reflektera över etiska perspektiv på omvårdnad och medicinsk vård inom området

- visa egen empatisk förmåga och självkännedom i relation till ett professionellt förhållningssätt

- kritiskt reflektera över samt värdera egen kunskap, inlärningsbehov och den egna förmågan att aktivt delta i vårdarbete och handledning

- reflektera över värdet av relevanta systematiska observationer inom omvårdnad

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagda studier

- omvårdnadsprocessen vid graviditet, förlossning, puerperium och av det nyfödda barnet

- omvårdnadsprocessen vid gynekologiska sjukdomar, missfall, abort och infertilitet

- omvårdnadsprocessen vid akuta och kroniska sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar

- preventivmedel och sexuellt överförbara sjukdomar

- psykosociala, kulturella aspekter och genusperspektiv på barnafödande, barns och ungdomars hälsa och familjers livsvillkor

- patient och familj/närståendes behov av information, undervisning, förberedelse och delaktighet i omvårdnad, behandling och egenvård

- bedömning, åtgärder, utvärdering och dokumentation av normal/onormal tillväxt och utveckling hos barn och ungdomar

- bedömning, åtgärder, utvärdering och dokumentation av nutritionsbehov för barn i olika åldrar

- bedömning, åtgärder, utvärdering och dokumentation av smärta och smärtlindring

- observation som vetenskaplig metod samt tillämpning inom omvårdnad

- samordning och planering i samband med vård och utskrivning/överflyttning

- professionellt bemötande av patient och familj/närstående utifrån deras individuella behov

- etiska teorier och aspekter på patient och familj/närstående i samband med omvårdnad inom gynekologi, obstetrik och pediatrik

- reflektion utifrån omvårdnadshändelser och etiska perspektiv

- läkemedelshantering inom området

- lagar och författningar samt FN:s konvention om barnets rättigheter

- livräddande första hjälp till barn

MEDICINSK VETENSKAP

Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagda studier

- reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi

- normal graviditet, förlossning, amning, puerperium och vanligt förekommande komplikationer

- preventivmedel och sexuellt överförbara sjukdomar

- gynekologiska sjukdomar, missfall, abort samt infertilitet

- barns hälsa, tillväxt och utveckling

- akuta och kroniska sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar

- smärta och smärtlindring

- nutrition inklusive amning

- våld mot kvinnor generellt, under graviditet samt sexuella övergrepp

- barn som far illa

- etiska aspekter på abort och fosterdiagnostik

- bedömning av symtom, diagnostik, åtgärder/behandling och resultat

- observationer, kontroller och mätningar med hjälp av medicinteknisk apparatur

- läkemedel inom området och bedömning av läkemedelseffekter

Undervisning

Studenten skall eftersöka och tillämpa evidensbaserad kunskap samt vid omvårdnads- och behandlingsåtgärder följa gällande lagar, författningar och förordningar.

ARBETSFORMER

Föreläsningar, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning samt klinisk / praktisk färdighetsträning.

Verksamhetsförlagda studier med organiserad handledning.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk / praktisk färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare / examinator.

Under verksamhetsförlagda studier genomförs examinationer av kliniska / praktiska färdigheter och specifika teoretiska uppgifter samt av professionellt förhållningssätt, bemötande och samarbetsförmåga. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång.

Avbruten praktik i förtid

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.

Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.

Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin