Klinisk barnlogopedi I. Avvikande tal- och språkutveckling

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG610

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG610
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Per capsulambeslut, 6 maj 2009
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Tidigare genomgången eller följer pågående teoretisk kurs i Barnlogopedi I, 7,5 hp.

Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången klinisk kurs skall studenten kunna

1) Ta upp relevant anamnes rörande allmän utveckling och avvikelser i utveckling av tal, språk och oralmotorik hos barn med enspråkig eller flerspråkig bakgrund.

2) Välja ut relevanta test och undersökningsmaterial och genomföra undersökning av tal, språk och oralmotorik.

3) Analysera undersökningsresultat, göra en helhetsbedömning av barnets situation och ställa diagnos rörande tal och språk.

4) Bedöma behovet av kommunikationsstöd, (ex. tecken) i den tidiga språkutvecklingen.

5) Uppmärksamma utvecklingsavvikelser och symtom relevanta för remittering.

6) Formulera mål för behandling, genomföra den och utvärdera resultatet.

7) Med ett professionellt förhållningssätt möta och behandla barnet och samtala med dess föräldrar om barnets svårigheter och förmågor. Föreslå åtgärder i samråd med föräldrar, förskola eller skola.

8) Göra adekvat journaldokumentation, formulera remisser och remissvar.

Studenten skall vidare ha deltagit i utredning av tal vid oralmotorisk missbildning.

Innehåll

Under kursen förvärvar studenten grundläggande kliniska färdigheter under handledning av kliniskt verksamma logopeder.

Studenten arbetar med patienter vid nybesök, uppföljning och behandling. I undervisningen ingår även auskultationer vid logopedbesök och övningar att presentera patientproblem för team eller på rond. Studenten övar att ta upp anamnes, undersöka tal, språk och oralmotorik, analysera undersökningsresultat, ställa diagnos och observera neuropsykiatriska/neuropediatriska utvecklingsavvikelser hos barn med enspråkig och flerspråkig bakgrund. Studenten planerar, genomför och utvärderar sitt arbete, övar att föra journal, samtala med föräldrar, och ev. förskola om resultat och åtgärder samt tränar stödjande teckenkommunikation. De deltar i ronder och teamarbete kring utredning och behandling av barn med oralmotorisk missbildning, och blir insatta i behandlingsrutiner kring dessa barn.

Studenten skall bli förtrogen med undersökningsmaterial och testmetodik.

Handledare är legitimerade logopeder med handledarutbildning.

Undervisning

Obligatorisk deltagande i den verksamhetsförlagda undervisningen.

Undervisningen sker genom auskultationer och kliniskt patientarbete under handledning. Undervisning kan även innebära casearbete och seminarier.

Examination

Studentens färdigheter bedöms av handledaren enl. mall. I tveksamma fall av handledare och examinator gemensamt. Studenten skall ha deltagit i utredning av tal vid oralmotorisk missbildning.

Avbruten praktik i förtid:

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Student som p.g.a. av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 25%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin