Barn- och skolhälsovård, barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3PE300

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3PE300
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 29 oktober 2009
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen är en inledande kurs i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 7,5 hp inom barn- och skolhälsovård alternativt barn och ungdomspsykiatrisk vård. Den teoretiska delen utgörs av 5 hp barns utveckling och behov, barn- och skolhälsovård samt 2,5 hp barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad. Kursen innehåller vårdvetenskap 11 hp samt medicinsk vetenskap 4 hp.

Behörighetskrav

Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, 60 hp.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för barns och ungdomars fysiska, psykiska, sociala och andliga utveckling, behov och resurser i sitt dagliga liv och tillämpa dessa kunskaper inom barn- och skolhälsovård, barn- och ungdomspsykiatrisk omvårdnad
  • redogöra för hälsoproblem under barn- och ungdomsåren samt sjukdomspanoramat inom barnpsykiatri och relaterad omvårdnad
  • visa sådan kunskap som krävs för hälsoundersökningar och vaccinationer
  • redogöra för barns och ungdomars kost och näringsbehov
  • redogöra för hälsorisker som berör barn, ungdomar och familj i ett samhällsperspektiv
  • redogöra för förebyggande och hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar i ett samhällsperspektiv
  • visa fördjupad kunskap om vetenskaplig metodik

Färdighet och förmåga

  • tillämpa omvårdnadsprocessen inom barn och skolhälsovård och barn- och ungdomspsykiatrisk vård i enlighet med FN:s barnkonvention
  • tillämpa lagar, författningar och förordningar som reglerar områdena
  • självständigt kunna ansvara för och utföra viss hälsokontroll och vaccinationsverksamhet, och främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer hos barn och ungdomar i samverkan med föräldrar/anhöriga
  • söka, analysera, värdera och redovisa vetenskapliga studier inom kunskapsområdet Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • visa förmåga till inlevelse och med ett professionellt och etiskt förhållningssätt stödja och hjälpa patienter och deras närstående så att rädsla och otrygghet reduceras inför och under undersökningar och behandlingar
  • självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och omvårdnadsforskning
  • utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling

Innehåll

Medicinsk vetenskap:

Barns och ungdomars utveckling och tillväxt, utvecklingspsykologi

Kost och näringsbehov

Hälsoundersökningar och vaccinationer

Hälsorisker

Barn- och skolhälsovårdens verksamhet och mål

Beteendestörningar, neurotiska och psykiatriska störningar, barn som far illa

Vårdvetenskap:

Omvårdnad av barn och ungdomar i ett samhällsperspektiv

Förebyggande och hälsofrämjande verksamhet för barn och ungdomar

Omvårdnad relaterat till kost och näringsbehov

Omvårdnad inom barn- och skolhälsovård och barnpsykiatrisk vård samt av barn som far illa

Nationella och internationella lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn och ungdomar

Professionell yrkesroll

Vetenskaplig metodik

Undervisning

Teoretiska studier: Föreläsningar, litteraturstudier, sammanställning av plan för vetenskapligt arbete, basgruppsarbete och seminarier.

Verksamhetsförlagd utbildning: Färdighetsträning, deltagande observation, litteraturstudier, rapportskrivning, webbaserad reflektion och reflektionsseminarier.

Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning

Examination

Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.

VFU: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.

Övriga föreskrifter

Omtentamen

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (= totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamensprov kan den student förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter 2 underkända tentamina. (6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100))

Handläggning av underkänd verksamhetsförlagd utbildning

Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning/praktik har rätt att genomgå förnyad verksamhets förlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100))

Avbruten VFU i förtid

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.

Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin