Omvårdnad av barn och ungdomar med speciella sjukdomstillstånd
Kursplan, Avancerad nivå, 3PE302
- Kod
- 3PE302
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1F, Vårdvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 29 oktober 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 6 hp inom barnsjukvård. Den teoretiska delen utgörs av 3 hp pediatrik och 6 hp pediatrisk omvårdnad vid speciella sjukdomstillstånd. Kursen innehåller vårdvetenskap 11 hp och medicinsk vetenskap 4 hp
Behörighetskrav
Godkänd kurs i Barn- och skolhälsovård, barn och ungdomspsykiatrisk vård 15 hp.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för sjukdomspanoramat hos barn och ungdomar med speciella och kritiska sjukdomstillstånd samt hos barn och ungdomar med utvecklingsstörning och funktionshinder, och relaterad omvårdnad - inklusive vård i livets slutskede
- redogöra för hälsosituationen hos barn och ungdomar i låginkomstländer samt hälsoarbete i denna miljö
- visa fördjupade kunskaper om etiska teorier
- redogöra för teorier relevanta för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, såsom familje-, kris- och copingteorier
Färdighet och förmåga
- bedöma beteenden hos barn och ungdomar med speciella och kritiska sjukdomstillstånd samt hos barn och ungdomar med utvecklingsstörning och funktionshinder
- tillämpa relevanta teorier i omvårdnaden
- i samarbete med familjen självständigt planera, utföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder hos barn och ungdomar med speciella och kritiska sjukdomstillstånd - inklusive vård i livets slutskede, samt hos barn och ungdomar med utvecklingsstörning och funktionshinder
- självständigt planera, leda, genomföra och utvärdera omvårdnad i akuta situationer
- välja lämplig smärtskattningsmetod, skatta och tolka olika former av smärta och obehag samt välja lämpliga strategier för att förebygga, behandla och lindra smärta och obehag
- självständigt ge barn och ungdomar förberedelser inför undersökningar och behandlingar utifrån deras respektive utvecklingsnivå
- självständigt utföra undersökningar och behandlingar
- ansvara för handhavandet av medicinteknisk utrustning och beakta säkerhetsaspekter inom specialområdet
- instruera och stödja ungdomar för att dessa ska kunna bedriva egenvård
- instruera och stödja närstående för att dessa ska kunna sköta barnets vård, inklusive vård i livets slutskede
- instruera och undervisa studenter och personal i kunskap/färdigheter inom området
- tillämpa kunskaper om ledarskap inom barnsjuksköterskans arbetsområde
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över samt värdera omvårdnadsåtgärder utifrån kultur, genus och psykosociala faktorer inom området
- visa förmåga till inlevelse och med ett professionellt och etiskt förhållningssätt stödja och hjälpa barn och ungdomar och deras närstående så att rädsla och otrygghet reduceras inför och under undersökningar och behandlingar samt i akuta situationer och vid vård i livets slutskede
- analysera och reflektera över hur etiska teorier kan anpassas till omvårdnaden inom området, samt identifiera och analysera etiska problem inom barnsjukvård
- identifiera krisreaktioner och psykologiska problem hos barn, ungdomar och närstående relaterat till deras livssituation
- tillgodose fysiska, psykiska, sociala, kulturella och andliga behov hos barn, ungdomar, närstående och medarbetare i samband med svår sjukdom och död samt möta reaktioner hos dessa
Innehåll
Medicinsk vetenskap:
Sjukdomspanorama hos barn och ungdomar med speciella och kritiska
sjukdomstillstånd; utvecklingsstörning och funktionshinder
Barn och ungdomar med handikapp
Smärta och smärtbehandling
Vård i akuta situationer samt terminalvård
Internationell barnhälsovård
Vårdvetenskap:
Omvårdnad vid speciella och kritiska sjukdomstillstånd, samt i akuta situationer
Utvecklingsstörning och funktionshinder
Livräddande första hjälp för spädbarn
Omvårdnad i livets slutskede
Smärtskattning och icke-farmakologisk smärtlindring
Teorier relevanta för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, såsom familje-, kris- och copingteorier
Omvårdnad inom internationell barnhälsovård
Etik och människosyn inom barnsjukvård
Undervisning
Teoretiska studier: Föreläsningar, litteraturstudier, basgruppsarbete, webbaserad reflektion och seminarier.
Verksamhetsförlagd utbildning: Färdighetsträning och simulerade situationer, deltagande observation, smärtskattning, litteraturstudier, rapportskrivning, seminarier
Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor
VFU inleds med en gemensam planering av handledare, student och lärare, där studenten även formulerar individuella mål.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
VFU: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (= totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamensprov kan den student förlora sin plats i utbildningen.
Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle.
Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter 2 underkända tentamina.
(6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100))
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhets förlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100)).
Avbruten VFU i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.