Omvårdnad av barn och ungdomar med allmänna och specifika sjukdomstillstånd

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV321

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3FV321
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 29 oktober 2009
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 7,5 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 3,5 hp inom barnsjukvård och habilitering. Den teoretiska delen, 4 hp, utgörs av allmänpediatrik, barnpsykiatri, habilitering och pediatrisk omvårdnad. Kursen innehåller vårdvetenskap 3,5 hp samt medicinsk vetenskap 4 hp.

Behörighetskrav

Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot distriktssköterska 75 hp.

Mål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kunskap om sjukdomspanoramat under barn- och ungdomsåren inom allmänpediatrik, barnpsykiatri och funktionshinder
  • visa fördjupad kunskap om teorier relevanta för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, såsom familje- kris- och copingteorier
  • visa fördjupad kunskap om principer för god kommunikation mellan distriktssköterskan och barn och deras närstående samt på arbetsplatsen
  • visa fördjupad kunskap om principer och modeller för gott ledarskap

Färdighet och förmåga

  • i samråd med barn och föräldrar/anhöriga observera, och identifiera omvårdnadsbehov hos barn och ungdomar i olika utvecklingsstadier
  • självständigt planera, leda, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder samt dokumentera
  • tillämpa lagar och författningar och FN:s barnkonventions regler
  • utföra livräddande första hjälp på barn och ungdomar
  • välja lämplig smärtskattningsmetod, skatta och tolka olika former av smärta och obehag samt välja lämpliga strategier för att förebygga, behandla och lindra smärta och obehag relaterat till barnets utvecklingsnivå
  • självständigt förbereda barn och ungdomar inför undersökningar och behandlingar utifrån deras respektive utvecklingsnivå
  • tillämpa fördjupade kunskaper och färdigheter i farmakologi, läkemedelshantering och läkemedelsberäkning inom området
  • tillämpa pedagogiska modeller vid information till barn och ungdomar och deras föräldrar och vid förberedelse inför undersökningar och behandlingar - utifrån barnets utvecklingsnivå
  • värna barns och närståendes integritet och autonomi
  • ansvara för handhavandet av medicinteknisk utrustning och säkerhetsaspekter inom specialområdet
  • instruera och undervisa studenter och personal i kunskaper/färdigheter inom området
  • tillämpa kunskaper om ledarskap inom distriktssköterskans arbetsområde
  • tillämpa lagar, författningar och förordningar som berör området
  • tillämpa etiska och forskningsetiska principer avseende de specifika målgrupperna inom distriktssköterskans arbetsområde
  • visa färdighet i att ställa samman, värdera och tillämpa ny kunskap och forskningsresultat
  • visa färdighet i att söka, analysera, värdera och redovisa vetenskapliga studier inom kunskapsområdet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över samt värdera omvårdnadsåtgärder utifrån kultur, genus och psykosociala faktorer inom barnsjukvård
  • reflektera över och värdera sin förmåga till kommunikation med barn och ungdomar och deras närstående
  • reflektera över ett etiskt förhållningssätt

Innehåll

Medicinsk vetenskap:

Allmänpediatrik

Barnkirurgi

Barnpsykiatri

Habilitering

Farmakologi

Vårdvetenskap:

Omvårdnad av barn och ungdomar inom allmänpediatrik, barnpsykiatri, habilitering och akutsjukvård

Läkemedelshantering och läkemedelsberäkning inom barnsjukvård

Livräddande första hjälp på barn

Handhavande av medicinskteknisk utrustning

Kommunikation med barn och ungdomar och deras närstående

Vårdpedagogik

Lagar och författningar inom barnsjukvård

Ledarskap

Etiska principer

Undervisning

Teoretisk studier:

Basgruppsarbete

Föreläsningar

Litteraturstudier

Rapportskrivning

Muntlig redovisning

Seminarier

Webbaserad undervisning

VFU:

Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor Föreläsningar

Färdighetsträning

Litteraturstudier

Seminarier

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.

Examination

Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp Vid examination i grupp skall studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.

VFU: Examination inom VFU innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.

Övriga föreskrifter

Omtentamen

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har

studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina

Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100))

Avbruten VFU i förtid

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.

Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin