Fördjupning i allmän och specialiserad omvårdnad inom anestesisjukvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3KR307
- Kod
- 3KR307
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 november 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för kirurgiska vetenskaper
Allmänt
Kursen är valbar och utgörs av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot anestesisjukvård, 60 hp. Kursen kan även genomföras inom internationellt utbytesprogram.
Behörighetskrav
Godkända kurser Akutmedicin och medicinsk teknik inom akutsjukvård, 7,5 hp, Specifik omvårdnad inom anestesisjukvård, 7,5 hp, Subspecialiserad anestesi och anestesi vid speciella tillstånd, 7,5 hp, samt godkänd verksamhetsförlagd utbildning Perioperativ omvårdnad med inriktning mot anestesisjukvård, 7,5 hp samt godkänd del 1 motsvarande 7,5 hp i kursen Allmän och specialiserad omvårdnad inom anestesisjukvård, 15 hp.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om specifik anestesiologisk omvårdnad och specialiserad anestesisjukvård inom valt område för de verksamhetsförlagda studierna
- visa fördjupade kunskaper om pedagogiska teorier och didaktik i samband med information och undervisning
- analysera anestesisjuksköterskans roll som arbetsledare relaterat till fördjupade kunskaper om ledarskap och organisationsmodeller
- visa fördjupade kunskaper om metoder för datainsamling och dataanalys anpassade till empirisk forskning inom anestesisjukvård
Färdighet och förmåga
- med ett helhetsperspektiv planera, genomföra och utvärdera omvårdnaden för patienten i samband med generell och lokal anestesi, analgesi och sedering
- ansvara för övervakning och monitorering av vitala funktioner och rådgöra med anestesiolog om medicinska åtgärder
- analysera och kritiskt granska maktstrukturer och konfliktfyllda situationer relaterat till ledarskap, gruppdynamik, genusperspektiv och diskriminering
- planera och genomföra undervisning samt instruera olika studentkategorier och vårdpersonal
- utarbeta strategier för implementering av nationella och internationella forskningsresultat samt initiera förändringsarbete inom anestesisjukvård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- med ett professionellt förhållningssätt förespråka patientens och närståendes rättigheter
- utvärdera sina kunskaper och färdigheter i omvårdnadsarbete och i sin undervisnings- och ledarfunktion samt reflektera över sin förmåga att omsätta förvärvade kunskaper och erfarenheter i nya situationer
- med ett empatiskt och reflekterande förhållningssätt bemöta och kommunicera med patienter och närstående
Innehåll
Etik
Ledarskap
Arbetsmiljö
Pedagogik
Evidensbaserad vård och omvårdnad samt förändringsarbete
Undervisning
Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor
Litteraturstudier
Utarbetande av PM
Seminarier
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100)).
Avbruten VFU i förtid
En student kan komma att underkännas på den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid på grund av grov oskicklighet, om det dessutom finns en påtaglig risk för att studenten kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom under utbildningen om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller
henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén,
skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd
studenten kan räkna med från institutionen och hur och när kontrollen och
eventuella nya kontroller kan äga rum och hur dessa skall gå till. En
student har rätt till maximalt tre kontrolltillfällen, dock högst ett per
år. Studenten får inte delta i verksamhetsförlagd utbildning på nytt innan
programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.