Utvecklingspsykologi II

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PP112

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PP112
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 30 oktober 2009
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 52,5 högskolepoäng vara fullgjorda inom Psykologprogrammets kurser 1-8. Eventuellt resterande poäng skall härröra från termin 2. Tillträde till kursen har även student som av studierektor på institutionens grundutbildning beviljats kompletteringsstudier för att få svensk psykologlegitimation.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

- redogöra för huvuddragen i biologisk, kognitiv och socioemotionell utveckling under skol- och ungdomsåren,

- förklara innebörden av till utvecklingspsykopatologin hörande begrepp såsom sårbarhet, riskfaktorer, dysfunktionella kognitioner m fl,

- ge exempel på förklaringsmodeller inom utvecklingspsykopatologi, såsom biologiska, psykodynamiska och inlärningspsykologiska,

- ge exempel på huvudkriterier enligt DSM-systemet för diagnoser såsom autism, egentlig depression, anorexi och ADHD,

- ge exempel på betydelsen av kön, genus, kultur och socioekonomisk tillhörighet,

- kunna ge exempel på hur man försöker behandla och förebygga utvecklingspsykopatologiska problem

Innehåll

Kursen syftar till att belysa människans utveckling i skol- och ungdomsåren och att redovisa grundläggande begrepp, fenomen och tankegångar inom området utvecklingspsykopatologi. Vidare presenteras några utvecklingspsykopatologiska delområden.

Kursen är indelad i två delar, nämligen

A. Normalutvecklingen: biologisk, kognitiv, känslomässig och social utveckling inklusive moral- och identitetsutveckling under skol- och tonåren.

B. Utvecklingspsykopatologi, såsom neuropsykiatrisk problematik, affektiva avvikelser, beteendestörningar, missbruk och antisocialt beteende: förekomst, utveckling, prevention och behandling.

Speciell fokusering görs på ADHD, inlärnings- och koncentrationsproblem, Aspergers syndrom, autism, uppförandestörning, attachmentproblem, ångestrelaterade störningar inklusive rädsla och blyghet, ätproblem, depression och därtill hörande problem, stress och fysisk/psykisk utvecklingspåverkan, betydelsen av hjärnskada och annan fysisk sjukdom för barn och ungdom, antisocialt beteende. Exempel ges på prevention och åtgärder.

Undervisning

Undervisningen består av lektioner samt handledningsseminarium för fördjupningsuppgifter.

Examination

Bedömning av studentens kunskaper sker på följand sätt.

1. Skriftlig tentamen på delar av normalutveckling och utvecklingspsykopatologi.

2. Skriftlig och muntlig grupp- och seminarieredovisning av resterande delar.

Vid examinationen används betygsgraderna godkänd eller underkänd.

Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin