Vuxenliv och åldrande I

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PP113

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PP113
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 30 oktober 2009
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 82,5 högskolepoäng vara fullgjorda på Psykologprogrammets kurser 1-12. Eventuellt resterande poäng skall härröra från termin 3. Tillträde till kursen har även student som av studierektor på institutionens grundutbildning beviljats kompletteringsstudier för att få svensk psykologlegitimation.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

– redovisa till området hörande teorier, och begrepp,

– redogöra för biologiska, psykologiska och sociala förändringar under vuxenliv och ålderdom,

– ge exempel på betydelsen av kön, genus och kultur för åldrandet och synen på åldrande,

– differentiera mellan tre olika demenssjukdomars symtom, diagnos och utvecklingsförlopp.

Innehåll

Kursen avser att ge kunskaper om livscykelteorier där förutsättningar, utmaningar och risker under livscykelförloppet presenteras och diskuteras. Vanligt förekommande fysiska, fysiologiska, hormonella, neurala, kognitiva, känslomässiga och sociala förändringar under vuxenliv och åldrande redovisas under denna kurs. Kognitiva (framför allt minnes-) och känslomässiga problem på "ålderns höst" behandlas och exempel ges på minnestestning och minnesutredning. Vissa centrala demenssjukdomar ss Alzheimers sjukdom, fronto-temporal-, vaskulär- och multiinfarktdemens presenteras. Ett viktigt område är stress och dess effekter för den åldrande individen. Vuxenliv och åldrande i några olika kulturer presenteras, liksom betydelsen av kön och genus för åldrandet och upplevelsen av åldrande. Exempel ges på frågeställningar, begrepp, terminologi inom gerontologi och geriatrik och dessa kunskapsområdens forsknings- och utredningsmetoder diskuteras.

Undervisning

Undervisning ges i form av lektioner och seminarier.

Examination

Bedömning av studentens kunskaper sker vid a) skrivning, b) hemuppgifter, som redovisas individuellt i seminarieform, c) seminariepresentation av fördjupningsuppgift. Vid grupp- och seminarieverksamheten förutsätts och krävs ett aktivt deltagande utöver egen presentation.

Vid examinationen används betygsgraderna godkänd och underkänd. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro. Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin