Examensarbete i pedagogiskt ledarskap

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2PE048

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE048
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogiskt ledarskap A2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 juni 2010
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Masterprogram i pedagogiskt ledarskap.

Kursplanen gäller från och med höstterminen 2010.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp samt kurser inom masterprogram i pedagogiskt ledarskap motsvarande 22,5 hp inom huvudområdet och 22,5 hp färdighetskurser i vetenskapsteori, metod och aktuell forskning inom huvudområdet.

Mål

Efter avslutat examensarbete ska kursdeltagaren självständigt

-kunna utföra en vetenskaplig studie med relevans för huvudområdet pedagogiskt ledarskap, vari ingår att:

avgränsa och motivera ett vetenskapligt problem

välja teoretisk ansats och metodangrepp för att undersöka en vetenskaplig problemställning

söka och redovisa tidigare forskning och annan relevant litteratur i anslutning till en vetenskaplig problemställning

genomföra en vetenskaplig undersökning samt

analysera, tolka och sammanställa ett datamaterial

-med god språklig förmåga kunna presentera ett vetenskapligt arbete, som ger ett bidrag till kunskapen inom det aktuella området

-kunna försvara ett eget vetenskapligt arbete genom att bemöta kvalificerade synpunkter på det

-kunna bidra med kvalificerade synpunkter på andras examensarbeten samt i andra forskningsorienterade diskussioner

-i relation till samtliga faser av ett vetenskapligt arbete visa ett etiskt förhållningssätt.

Innehåll

Fördjupad teoretisk och metodologisk kunskap i anslutning till examensarbetet. Deltagande vid minst tre tillfällen i högre seminarier inom pedagogiska institutionen eller inom utbildningsvetenskaplig fakultet.

Undervisning

Examensarbetet bedrivs som ett självständigt arbete under handledning. Till kursen hör också ett aktivt deltagande i såväl masterprogrammets seminarier för examensarbeten som i forskningsseminarier.

Examination

Bedömningen av examensarbetet baseras på dess vetenskapliga kvalitet, försvar av det egna arbetet samt opposition på ett annat arbete. Vidare krävs en aktiv närvaro vid masterprogrammets seminarier för examensarbeten samt att man vid minst ett tillfälle fungerat som opponent. Dessutom ska kursdeltagaren ha deltagit vid minst tre tillfällen i högre seminarier inom pedagogiska institutionen eller inom utbildningsvetenskaplig fakultet.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin