Ledarskapsforskning - teori, metod och analys
Kursplan, Avancerad nivå, 2PE072
- Kod
- 2PE072
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 juni 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogram i pedagogiskt ledarskap.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2010.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp samt 30 hp inom huvudområdet pedagogiskt ledarskap eller motsvarande
Mål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
-analysera och kritiskt värdera metodansatser och analysverktyg i dokumenterad forskning inom området ledarskap/ledning
-diskutera den vetenskapsteoretiska grunden för olika metodologiska inriktningar
-identifiera kvalitets- och validitetskriterier i olika metodansatser
-kritiskt värdera en studies bidrag till ledarskapsforskningen
Innehåll
-Aktuell forskning som rör ledarskap och ledning
-Kvantitativt – kvalitativt – postmodernt metodtänkande
-Vetenskapsteoretiska perspektiv
Undervisning
Kursen bedrivs i seminarieform. Inför tre seminarietillfällen ska kursdeltagarna skriva en PM utifrån den vetenskapliga text som ska diskuteras.
Examination
För godkänt betyg fordras ett aktivt deltagande i seminarierna samt tre godkända PM