Terminskurs 3: Civilrätt

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2JJ303

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2JJ303
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (B), icke utan beröm godkänd (Ba), med beröm godkänd (AB)
Fastställd av
Juridiska fakultetsnämndens utbildningsutskott, 24 september 2010
Ansvarig institution
Juridiska institutionen

Allmänt

Fastställd den 24 september 2010 av Juridiska fakultetsnämndens utbildningsutskott, Uppsala universitet, med stöd av 2 kap. 5 a § högskolelagen och 6 kap. 14 och 15 §§ högskoleförordningen. Kursplanen träder i kraft den 17 januari 2011.

Allmänt

Kursen omfattar 30 högskolepoäng (30 ECTS credits) och ingår som obligatorisk kurs på grundnivå i utbildningen för juristexamen enligt utbildningsplan fastställd den 16 april 2007 av Juridiska fakultetsnämnden vid Uppsala universitet.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt betyg från terminskurs 1 eller 2 samt att de obligatoriska momenten i den kurs som inte tenterats fullgjorts.

Om särskilda skäl föreligger kan Juridiska fakultetens dispensnämnd meddela dispens från förkunskapskraven.

Mål

Övergripande målsättning

Det övergripande målet för terminskurs 3 är att studenterna skall lära sig att på ett självständigt och kritiskt sätt analysera familjerättsliga och immaterialrättsliga problem samt sakrättsliga problemställningar av dynamisk och statisk karaktär. Analyserna skall kunna göras utifrån såväl rättsdogmatiska som rättstekniska och rättspolitiska perspektiv.

Generella mål

Efter genomgången kurs skall studenterna ha uppnått följande mål inom de olika delämnena:

- besitta förmåga att identifiera och analysera juridiska problem,

- besitta förmåga att identifiera och argumentera för tänkbara lösningar på juridiska problem som tar hänsyn till olika parters och aktörers perspektiv på problemen,

- ha förmåga att analysera problem enligt de metoder, den terminologi och de principer som är centrala inom de olika delämnena,

- känna till mer allmänna metodologiska angreppssätt av betydelse för civilrätt i allmänhet,

- ha uppnått kunskap om de viktigaste rättskällorna och erhållit förmåga att begagna dessa källor i egna resonemang,

- besitta viss förmåga att göra rättsjämförande analyser ur ett EU-rättsligt och annat internationellt perspektiv,

- ha förmåga att analysera rätten ur ett genusperspektiv.

Sakrättens mål och omfattning

Efter genomgången kurs är målet att studenterna skall ha uppnått förmåga

- att identifiera sakrättsliga konflikttyper,

- att lösa centrala sakrättsliga problem,

- att analysera syftena och intressena bakom de sakrättsliga reglerna,

- att bedöma rättsreglernas rättstekniska ändamålsenlighet,

- att förstå förfarandet vid utmätning och konkurs,

- att förstå hur reglerna rörande utmätning och konkurs samspelar med den materiella sakrätten.

I delämnet sakrätt studeras såväl den dynamiska som den statiska sakrätten och ämnet omfattar

- frågor om borgenärsskydd,

- regler om godtrosförvärv,

- konflikter mellan flera berättigade anspråk mot samma egendom,

- exekution,

- pantsättning av lös och fast egendom,

- äganderättens skydd,

- inskränkningar i äganderätten.

Familjerättens mål och omfattning

Efter genomgången kurs är målet att studenterna skall ha uppnått förmåga

- att identifiera och lösa familjerättsliga problem,

- att uppfatta grundläggande strukturer och regelsammanhang på familjerättens område,

- att beräkna det ekonomiska utfallet av familjerättsliga dispositioner,

- att göra avvägningar mellan olika intressen vid rättstillämpning,

- att göra avvägningar mellan olika intressen i lagstiftningsfrågor,

- att analysera syftena och intressena bakom de familjerättsliga reglerna,

- att bedöma familjerättsliga reglers ändamålsenlighet.

Ämnet familjerätt omfattar

- makars och sambors rättsliga och ekonomiska förhållanden sinsemellan och

gentemot tredje man,

- barns rättigheter och föräldrars ansvar,

- successionsrätten vid arv och testamente,

- egendomsfrågor i obligations- och sakrättsliga sammanhang med anknytning till familjen,

- principer för egendomsfördelning vid upplösning av äktenskap och samboende,

- rättsliga relationer mellan barn och föräldrar.

Immaterialrättens och marknadsrättens mål och omfattning

Efter genomgången kurs är målet att studenterna skall ha uppnått förmåga

- att använda olika bedömningsmetoder för att avgöra när upphovsrättsligt, mönsterrättsligt, varumärkesrättsligt och patenträttsligt skydd inträder,

- att bedöma när intrång har skett i en rättighet,

- att bedöma reklam enligt marknadsföringslagstiftningen,

- att tillämpa konkurrensrättens regler om konkurrensbegränsande avtal, missbruk av dominerande ställning och fusionskontroll.

Ämnet immaterialrätt och marknadsrätt omfattar

- immaterial- och marknadsrättens betydelse och ställning inom civilrätten och förmögenhetsrätten,

- förhållandet mellan immaterialrätten och marknadsrätten,

- marknadsföringslagstiftningen,

- konkurrensbegränsningsrätt,

- digitala mediers påverkan på immaterialrätten,

- europeiska och internationella aspekter.

Seminariematerialet på terminen är utformat med ett genusperspektiv i beaktande. Ambitionen är att studenterna skall få en översiktlig kunskap om genusteoretiska metoder som verktyg för att analysera framförallt familje-, immaterial- och marknadsrättsliga frågor, men även sakrättsliga frågor. När gällande rätt utvärderas sker det bland annat i ett genusperspektiv. Studenterna skall erhålla en medvetenhet om att kön kan ha betydelse för hur rätten konstrueras och förmåga att kritiskt granska gällande rätt ur ett genusperspektiv.

Innehåll

Kursen omfattar följande områden.

Sakrätt: dynamisk och statisk sakrätt i lös och fast egendom.

Familjerätt: äktenskaps- och samborätt, barn- och föräldrarätt samt successionsrätt.

Immaterialrätt: främst upphovsrätt, varumärkesrätt och patenträtt samt immaterialrätternas ställning i den allmänna förmögenhetsrätten.

Marknadsrätt: marknadsföringsrätt och konkurrensrätt.

Undervisning

Undervisningen består av seminarier, lektioner, föreläsningar, författande av promemorior samt muntliga föredrag i enlighet med undervisningsplanen. Undervisningen är baserad på de studerandes eget arbete i basgrupper med ca 5 medlemmar. Den närmare uppläggningen av kursen framgår av undervisningsplanen, (bilaga 1).

För tillträde till tentamen krävs närvaro och aktivt deltagande i seminarier och lektioner, författande av promemorior och fullgjord muntlig föredragning samt att hemtentamen i immaterialrätt fullgjorts. Från ämnesseminarierna tillåts ett frånvarotillfälle i varje delämne och från lektionstillfällena två frånvarotillfällen utan någon åtgärd. Ytterligare frånvaro kan efter dispens tas igen med extrauppgifter. Närvarokraven preciseras i den bifogade undervisningsplanen. Kursföreståndaren kan medge dispens från obligatoriska uppgifter och förskriva eller delegera till undervisande lärare att föreskriva ersättningsuppgifter.

Undervisningen bygger på den kurslitteratur som anges i särskild förteckning (bilaga 2).

Examination

Examinationen sker på grundval av en avslutande skriftlig tentamen samt under kursen fullgjorda individuella promemorieuppgifter, hemskrivningsuppgift i immaterialrätt och marknadsrätt och muntlig föredragning. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska moment fullgjorts.

Skriftlig tentamen på högst fem timmar anordnas vid kursens slut enligt närmare anvisningar i undervisningsplanen. Omtentamen anordnas i enlighet med vad som framgår av bifogad undervisningsplan. Kursföreståndaren kan besluta om enskild tentamen för den som har synnerliga skäl därtill. De betyg som ges på kursen är underkänd, U, och de godkända betygsgraderna B, Ba och AB.

Regler för rättning och omprövning av betyg följer av 2 kap. 25-26 §§ högskoleförordningen. Närmare anvisningar för rättnings- och omprövningsärendens handläggning följer av undervisningsplanen.

Disciplinära åtgärder vid fusk

Enligt 10 kap. 1 § högskoleförordningen får disciplinära åtgärder vidtas mot studenter som bland annat med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars skall bedömas. Om kursföreståndaren har grundad anledning misstänka att en student vidtagit åtgärder som strider mot 1 § skall kursföreståndaren enligt 9 § skyndsamt anmäla saken till studierektor för vidarebefordran till rektor.

De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin