Ledarskapsforskning - teori, metod och analys
Kursplan, Avancerad nivå, 2PE072
- Kod
- 2PE072
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 februari 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom masterprogrammet i Pedagogiskt ledarskap. Den kan genomföras som fristående kurs.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2010.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp
Mål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
-analysera och kritiskt värdera metodansatser och analysverktyg i dokumenterad forskning inom området ledarskap/ledning
-diskutera den vetenskapsteoretiska grunden för olika metodologiska inriktningar
-identifiera kvalitets- och validitetskriterier i olika metodansatser
-kritiskt värdera en studies bidrag till ledarskapsforskningen
Innehåll
-Aktuell forskning som rör ledarskap och ledning
-Kvantitativt – kvalitativt – postmodernt metodtänkande
-Vetenskapsteoretiska perspektiv
Undervisning
Kursen bedrivs i seminarieform. Inför tre seminarietillfällen ska kursdeltagarna skriva en PM utifrån den vetenskapliga text som ska diskuteras.
Examination
För godkänt betyg fordras ett aktivt deltagande i seminarierna samt tre godkända PM