Entreprenörskap

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE105

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE105
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1N, Företagsekonomi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Företagsekonomiska institutionens styrelse, 16 februari 2011
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges som fristående kurs och den kan ingå i utbildningsprogram vid Uppsala universitet när examensordning så medger. Kursplanen är fastställd av styrelsen vid företagsekonomiska Institutionen på delegation av samhällsvetenskapliga fakulteten. Kursplanen träder i kraft 2011-08-29.

Behörighetskrav

60 hp högskolestudier.

Mål

Den här kursen förbereder deltagarna för en framtida karriär som entreprenörer, antingen som grundare av nya företag eller inom redan etablerade företag. Kursen är utformad för att ge deltagarna praktiska insikter i de olika aspekter av företagande som är speciellt viktiga under företagets tidiga utvecklingsstadier. Den beskriver också hörnstenarna i framgångsrik lansering och implementering av nya affärsidéer i redan etablerade företag. Om och när deltagarna bestämmer sig för att utveckla nya affärsidéer ska de efter kursen vara väl utrustade för att leda och driva dem på ett effektivt och professionellt sätt.

Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna identifiera och hantera de typiska utmaningar som är förknippade med lanseringen av nya affärsidéer. Specifikt ska de kunna:

- Identifiera och utvärdera nya affärsidéer.

- Skriva en affärsplan och "sälja" nya affärskoncept till andra personer.

- Skilja mellan olika finansieringskällor och kunna välja de källor som bäst svarar mot företagets finansieringsbehov.

- Förstå företagets räkenskaper (balans- och resultaträkning, samt kassaflödesanalys).

- Formulera en företagsstrategi som kan kommuniceras till utomstående intressenter.

- Internationalisera företaget genom systematiskt urval av och inträde på internationella marknader.

- Lansera och driva nya affärsidéer i etablerade företag.

Innehåll

Entreprenörskap kan vara lika teoretiskt som något annat ämne inom företagsekonomi, men kursen "Entrepreneurship" har en utpräglat praktisk inritning. Analytiska modeller och verktyg samt diskussioner kring verkliga fall från näringslivet är av praktisk hjälp för att identifiera och åtgärda återkommande problem och utmaningar i företagets tidiga utvecklingsskeden. Individuella frågor inkluderar (men är inte nödvändigtvis begränsade till): Myter och verklighet i entreprenörskap, introduktionen och försäljningen av nya produkter och tjänster, finansiering av det växande företaget, kritiska frågor i företagstillväxt, företagsstrategi, inträde på utländska marknader, och entreprenörskap i redan etablerade företag.

Undervisning

Kursen ges på engelska. Undervisningen består av en blandning av: (a) Föredrag som introducerar analytiska modeller och verktyg, (b) gästföreläsare som ger affärsmässiga perspektiv på dessa modell- och analysverktyg, och (c) praktikfallsdiskussioner. Medan föredragen introducerar särskilt användbara modeller och verktyg för att utveckla det nystartade företaget ger gästföreläsarna verktygen liv och delar med sig av sina personliga erfarenheter från affärslivet. Under praktikfallsdiskussionerna används de analytiska modellerna och verktygen för att komma till beslut angående verkliga affärsproblem bland företag i uppstartsfasen.

En typisk session omfattar två timmar, men vissa sessioner kan vara kortare eller längre. Mycket av inlärningen sker under sessionerna, så närvaro och aktivt deltagande är en förutsättning för att få med sig något användbart från kursen.

Examination

Betygsättning: De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U).

Studenterna erhåller ett betyg motsvarande 7,5 hp. För att få minst godkänt på kursen ska deltagarna ha tagit aktiv del i sessionerna, i grupp lämnat in ett förslag på utvecklingen av ett existerande företag i tidig utvecklingsfas, samt slutfört en skriftlig hemuppgift. Medan examination på deltagande under sessionerna innefattar både kvantitet och kvalitet i bidragen, utvärderas gruppinlämningen och hemuppgiften efter djup, kvalitet, och insikter redovisade i de inlämnade arbetena. Det sammanfattande betyget väger samman prestationerna från deltagande under sessionerna (30% av slutbetyget), gruppinlämningen (20%), och hemuppgift (50%).

Alla eventuellt utestående inlämningar och uppgifter måste slutföras och lämnas in senast fyra veckor efter kursslut, annars måste hela kursen fullföljas under en senare termin, givet att det finns plats i kursen.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

Observera: Endast slutförda kurser kan erkännas i examen.

Övergångsbestämmelser

Kursen överlappar/ersätter bland annat följande kurser: Entrepreneurship A 2FE031, Entreprenörskap 2FE026, Entrepreneurship, baskurs A 2FE012.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin