Entrepreneurship, baskurs A

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE012

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE012
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Företagsekonomiska institutionens styrelse, 14 januari 2011
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Behörighetskrav

120 hp inom naturvetenskap/teknik.

Mål

Den här kursen förbereder deltagarna för en framtid som entreprenörer och grundare av nya företag. Den är utformad för att ge deltagarna praktiska insikter i de olika aspekter av företagande som är speciellt tydliga och viktiga under företagets tidiga utvecklingsstadier, och för att göra dem mer effektiva i att hantera och leda det växande företaget. När deltagarna kommer till den punkt när de bestämmer sig för att starta företag ska de vara väl utrustade för att leda och växa dem på ett effektivt och professionellt sätt.

En av kursens uttalade målsättningar är att blanda deltagare med olika akademiska bakgrunder som kan dela med sig av sina erfarenheter och ge olika perspektiv på att starta och utveckla nya företag. Förutom att blandningen ger en mer stimulerande lärprocess ger den deltagarna en möjlighet att skapa ett nätverk av kontakter som kan visa sig mycket användbart i framtida uppstartsprocesser.

Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:

- Identifiera och hantera de typiska utmaningar som är förknippade med att växa det nystartade företaget.

- Skilja mellan olika finansieringskällor och förstå deras olika kriterier när de satsar på nya företag, samt kunna välja de källor som bäst svarar mot företagets finansieringsbehov.

- Genomföra förhandlingar med olika aktörer som involveras i uppstartsprocessen.

- Formulera en strategi för att skydda affärsidén, med specifikt fokus på varumärken och patent.

- Formulera en strategi som kan kommuniceras till utomstående intressenter.

- Internationalisera företaget genom systematiskt urval av och inträde på internationella marknader.

Innehåll

Entreprenörskap kan vara lika teoretiskt som något annat ämne inom företagsekonomi, men kursen "Entrepreneurship" har en utpräglat praktisk inritning. Analytiska modeller och verktyg samt diskussioner kring verkliga fall från näringslivet är av praktisk hjälp när det gäller att identifiera och åtgärda återkommande problem och utmaningar i företagets tidiga utvecklingsskeden. Individuella frågor inkluderar (men är inte nödvändigtvis begränsade till): introduktionen och försäljningen av nya produkter och tjänster, företagsvärdering, finansieringen av växande företag, kritiska frågor i företagstillväxt, företagsstrategi, förhandlingar, varumärken och patent, och inträde på utländska marknader.

Undervisning

Kursen ges på engelska. Undervisningen består av en blandning av: (a) Föredrag som introducerar analytiska modeller och verktyg, (b) gästföreläsare som ger praktiska perspektiv på dessa modell- och analysverktyg, och (c) praktikfallsdiskussioner. Medan föredragen introducerar särskilt användbara modeller och verktyg för att utveckla det nystartade företaget, ger gästföreläsarna verktygen liv och delar med sig av sina personliga erfarenheter från affärslivet. Under praktikfallsdiskussionerna används de analytiska modellerna och verktygen för att komma till beslut angående verkliga affärsproblem bland företag i uppstartsfasen.

För att kunna få en bred blandning av akademiska bakgrunder bland deltagarna ges kursen under kvällstid. En typisk session pågår mellan 18.15-20.00, men vissa sessioner kan vara kortare eller längre. Mycket av inlärningen sker under sessionerna, så närvaro och aktivt deltagande är en förutsättning.

Examination

För att få minst godkänt på kursen ska deltagarna ha tagit aktiv del i sessionerna och slutfört en skriftlig hemtentamen. Medan betyg på deltagande under sessionerna innefattar både kvantitet och kvalitet i bidragen, utvärderas hemtentamen avseende både djup, kvalitet, och insikter redovisade i det inlämnade arbetet. Det sammanfattande betyget väger samman betygen från deltagande under sessionerna och hemtentamen.

Alla eventuellt utestående inlämningar och uppgifter måste slutföras och lämnas in senast fyra veckor efter kursslut, annars måste dessa delar av examinationen fullföljas under nästföljande termin, givet att det finns plats i kursen.

Det förutsätts att deltagarna är med på samtliga sessioner. Om deltagare på grund av andra kurser eller parallellt arbete redan från början vet att det blir svårt att närvara vid alla tillfällen rekommenderas att de väntar med deltagande till en senare kursomgång.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin