Barnlogopedi I. Störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG210

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG210
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 24 januari 2011
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Genomgångna kurser i Neuropsykologi I 4,5 hp, Barnets språkutveckling, fler- och andraspråksinlärning 7,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten

- kunna redogöra för normal oralmotorisk utveckling och funktion vid tal och ätande.

- kunna redogöra för oralmotorisk missbildning och inverkan på tal och ätande.

- kunna redogöra för och särskilja avvikelser i oralmotorisk, fonologisk, grammatisk, semantisk, och pragmatisk utveckling hos barn med ett eller flera modersmål.

- kunna redogöra för stamning hos barn och rekommenderade åtgärder.

- känna till olika test och undersökningsmetoder av tal och språk.

- känna till uppgifter relevanta för anamnes och journaldokumentation.

- kunna motivera förslag på åtgärder vid avvikande utveckling.

- kunna klargöra svårigheternas kommunikativa och sociala konsekvenser ur ett helhetsperspektiv.

- ha kunskaper i grundläggande statistik.

Innehåll

Kursen bygger på tidigare inhämtade kunskaper i anatomi och fysiologi, och barnets språk- och kommunikationsutveckling ur lingvistiskt och psykologiskt perspektiv.

Kursen ger grundläggande teoretiska kunskaper om oralmotorik för tal och ätande omfattande funktionell anatomi, motorik, oralmotorisk missbildning, funktionella avvikelser, plastikkirurgisk verksamhet vid läpp-, käk-, gommissbildning, käkortodonti och odontologi med inriktning mot det logopediska verksamhetsområdet.

Vidare ges grundläggande teoretiska kunskaper om störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling vid enspråkighet, flerspråkighet och andraspråksinlärning och stamning hos barn. Avvikelserna studeras utifrån motoriska, lingvistiska, neuropsykologiska och kommunikativa aspekter. Under kursen diskuteras hur olika språkliga och kognitiva förmågor samverkar i en språklig kommunikativ helhet, och hur brister i någon förmåga kan visa sig i språklig kommunikation. Kursen förmedlar en helhetssyn på barns kommunikationsutveckling så att den studerande ska kunna avgöra när språk- och kommunikationsutvecklingen är avvikande respektive försenad hos barn med ett eller flera modersmål. Vidare behandlas uppgifter för upptagning av anamnes och journaldokumentation.

I kursen ingår även undervisning kring grundläggande statistik.

I kursen ingår information om FN:s barnkonvention.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier med övningar samt casearbete.

Examination

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

Godkänd kurs

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov. Skriftlig tentamen på teoretiska moment. Muntlig eller skriftlig redovisning av casearbete.

Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin