Gerontologi och omvårdnad med fokus på det friska åldrandet
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV278
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FV278
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 6 maj 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning Vård av äldre, 60 hp
Vårdvetenskap 6,5 hp
Medicinsk vetenskap 1 hp
Behörighetskrav
Svensk legitimation som sjuksköterska med kandidatexamen i huvudämnet vårdvetenskap/omvårdnad.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva olika teorier om åldrandet, samt visa förmåga att analysera och bedöma hur synen på åldrandet kan påverka utformning av omvårdnad för äldre
- redogöra för biologiska, psykologiska, kulturella, social och andliga aspekter på åldrandet
- redogöra för synen på äldre ur kulturellt och historiskt perspektiv
- reflektera och se samband mellan den äldre populationens hälsa, ohälsa och villkor i samhället ur olika perspektiv
- självständigt bedöma behov, planera, genomföra och utvärdera preventiva åtgärder och omvårdnadsåtgärder för att stödja äldre i deras åldrande
- visa förmåga att samtala och att förstå livsberättelser, samt relatera dessa livsberättelser till teorier om åldrandet och till den äldres sociala situation
Färdighet och förmåga
- självständigt bedöma behov, planera, genomföra, leda och utvärdera preventiva åtgärder och omvårdnadsåtgärder för att stödja äldre i deras åldrande
- tillämpa strategier för analys och problemlösning i samband med egna studier och vid grupparbete
- tillämpa fördjupade kunskaper i vetenskaplig metodik vid kritisk granskning av forskningsresultat och genomförande av studieuppgifter och skriftliga rapporter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa fördjupad förmåga att identifiera, analysera, reflektera över och tillämpa ett förhållningssätt som bevarar den äldres integritet och självbestämmande baserat på etiska teorier och handlingmodeller
- reflektera över hur värderingar gällande ålder, genus, etnicitet och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och relatera till sjuksköterskans ansvar att förhindra diskriminering
- utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling
Innehåll
Normala åldrandet
Teorier om åldrandet
Begrepp inom gerontologi
Att vara äldre i samhället
Sociokulturella skillnader, genus och etnicitet
Livsloppsperspektiv
Prevention för främjande av hälsa
Etik
Omvårdnadsprocessen
Specialistsjuksköterskans profession
Aktuell forskning inom området
Vetenskaplig metod
Fältstudier
Undervisning
Kursen genomförs som distansutbildning på halvfart. Max 3 fysiska träffar på institutionen.
Basgruppsarbete
Föreläsningar
Litteraturstudier
Författande av rapport
Muntlig redovisning
Seminarier
Webbaserad undervisning
Obligatoriska moment
Introduktion till kurs, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp skall studenterna delta aktivt med kunskap och reflektion.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.