Växternas evolution och mångfald

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1BG316

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1BG316
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 23 november 2011
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

120 hp, inklusive alt. 1) 60 hp biologi samt 30 hp kemi eller 30 hp geovetenskap, alt. 2) 90 hp biologi. I båda fallen skall biologin innehålla Floristik och faunistik 7,5 hp.

Mål

Kursens målsättning är att baserat på grundkurser ge en breddad och fördjupad kunskap om diversiteten hos landväxter och svampar utifrån ett evolutionärt perspektiv. Tyngdpunkter ligger på förståelsen av dessa organismers variation, evolution, livsstrategier och roll i formandet av vår planet, den betydelse de idag har globalt i olika ekosystem, samt deras betydelse för människans livsförutsättningar och ekonomi.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • redogöra för organismgrupper inom landväxter och svampar samt deras evolution och fylogeni
  • framställa, förklara och jämföra livscyklers utformning hos olika organismgrupper, samt diskutera evolutionära och ekologiska implikationer av olika livsstrategier
  • utföra botaniskt fältarbete genom materialinsamling samt morfologiska och ekologiska observationer
  • genomföra en mindre vetenskaplig undersökning inklusive att skriva en vetenskaplig rapport
  • producera DNA-sekvenser (laborativ tillämpning) samt sammanställa DNA-sekvensdataset för fylogenirekonstruktion
  • skriva vetenskapliga essäer utifrån kritiska studier av vetenskapliga uppsatser, litteratur och nätkällor
  • presentera vetenskapliga essäer muntligt samt deltaga i diskussioner kring och kritik av dessa
  • på ett kritiskt sätt granska och diskutera evolutionära och andra frågeställningar

Innehåll

Kursen innehåller en kombination av teori och praktik; föreläsningar kopplade med labarbete; fältarbete kopplat med planering av en mindre vetenskaplig undersökning och molekylärt labbarbete och träning av deltagarnas förmåga att producera vetenskapliga texter, muntligen presentera vetenskapliga projekt, kritiskt granska vetenskapliga texter och att diskutera dem. Kursdeltagarna kommer i kontakt med modern fylogenetisk forskning i samband med att de själva utför ett projektarbete. Fylogenetiska metoder är nu vitt använda inom flera olika fält, även inom naturvården. Flera moment i kursen ger en god grund för bedömningar av interaktion mellan olika organismgrupper och miljöeffektor i dynamiska förlopp viktiga för naturvårdsbiologisk praxis, samt är även en grundval för förståelsen av förutsättningarna för en hållbar utveckling av ekosystem visavi mänsklig miljöpåverkan.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborationer, mentorledda projektarbeten, studiebesök, diskussionsseminarier, exkursioner samt en fältkurs.

Deltagande i seminarier, laborationer, projektarbeten och fältmoment är obligatoriskt.

Examination

Delkurser: Teori 9 hp; projektarbete 3 hp; laborationer 1,5 hp; fältstudier 1,5 hp

Teoridelen examineras i skriftligt prov, samt skriftlig och muntlig redovisning av fördjupnings-/ diskussionsuppgifter och essäer. Projektarbetet examineras genom skriftlig och muntlig redovisning inklusive opposition. Laborationer och fältstudier fordrar aktivt deltagande.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin