Geografi C
Kursplan, Grundnivå, 2KU057
- Kod
- 2KU057
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Geografi G2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Kulturgeografiska institutionens styrelse, 28 april 2011
- Ansvarig institution
- Kulturgeografiska institutionen
Allmänt
Kursen kan läsas som fristående kurs eller programkurs.
Behörighetskrav
Geografi B
Mål
Syftet med kursen är att ge de studerande ämnesteoretisk fördjupning ur ett allmänt vetenskapsteoretiskt perspektiv och fördjupade kunskaper i geografisk teori och metod. Därvid ges en översikt över allmänt förekommande metoder för insamling, bearbetning och presentation av information i geografiska undersökningar. Kvalitativa och kvantitativa metoder presenteras, tillämpas i olika övningsuppgifter och diskuteras med avseende på deras tillämpbarhet i olika sammanhang. Ett fokus ligger på debatten rörande klimat- och andra miljöförändringar i det globala systemet med både sitt mänskliga och sina naturliga komponenter, samt deras förhållanden och dynamik. Detta inkluderar de naturliga (icke-antropogena) processerna och det mänskliga inflytandet på miljöförändringar. I samband med detta tar kursen upp vetenskapliga säkerhetsmarginaler samt möjligheter för samhället att anpassa sig med miljöpolitiska och förvaltningsmässiga verktyg.
De studerande skall vidare planera, genomföra och i skriftlig form redovisa en geografisk undersökning. Särskild vikt läggs vid teoretisk och metodisk fördjupning. Uppsatsen ventileras vid seminarium med i förväg utsedd opponent. Det pågående uppsatsarbetet redovisas kontinuerligt vid särskilda seminarier. Uppsatsen ges ut i serien Arbetsrapporter från Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- självständigt diskutera och analysera geografiska frågeställningar i ett allmänt vetenskapsteoretiskt perspektiv
- tillgodogöra sig texter med kvantitativa inslag och själv arbeta med grundläggande kvantitativa metoder inom till exempel geografiska informationssystem (GIS), vid enkätundersökningar och empiriska fältmätningar
- tillgodogöra sig texter med kvalitativa inslag och själv arbeta med kvalitativa metoder vid exempelvis djupintervjuer och platsbeskrivningar
- identifiera och formulera geografiska problem och självständigt samla in och bearbeta material utifrån formulerade frågeställningar
- självständigt avgränsa, utforma och utföra en mindre forskningsuppgift med förankring i teori och problemställning och tillämpa geografisk metod, författa och försvara en vetenskaplig uppsats
- självständigt genomföra en opposition
- aktivt och självständigt bidra i seminariediskussionerna och genomföra presentationer av det egna arbetet.
Innehåll
Ämnesteoretisk fördjupning, 15 hp
Kursen ger, ur ett allmänt vetenskapsteoretiskt perspektiv, fördjupade kunskaper i geografisk teori och metod. Här ges en översikt över allmänt förekommande metoder för insamling, bearbetning och presentation av information i geografiska undersökningar. Kvalitativa och kvantitativa metoder presenteras, tillämpas i olika övningsuppgifter och diskuteras med avseende på deras tillämpbarhet i olika sammanhang. Kursen är uppbyggd kring en serie praktiska tillämpningsövningar.
Här fokuseras på debatten rörande klimat- och andra miljöförändringar i det globala systemet med både sitt mänskliga och sina naturliga komponenter, samt deras förhållanden och dynamik. Detta inkluderar de naturliga (icke-antropogena) processerna och det mänskliga inflytandet på miljöförändringar. I samband med detta tar kursen upp vetenskapliga säkerhetsmarginaler samt möjligheter för samhället att anpassa sig med miljöpolitiska och förvaltningsmässiga verktyg.
Uppsats, 15 hp
De studerande skall planera, genomföra och i skriftlig form redovisa en geografisk undersökning. Särskild vikt läggs vid teoretisk och metodisk fördjupning. Uppsatsen ventileras vid seminarium med i förväg utsedd opponent. Det pågående uppsatsarbetet redovisas kontinuerligt vid särskilda seminarier. Uppsatsen ges ut i serien Arbetsrapporter från Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet.
Undervisning
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning, laborationer och exkursioner.
Examination
Muntliga och skriftliga delprov samt skriftliga redogörelser, enskilt eller i form av grupparbeten, kan förekomma. För godkänt slutbetyg krävs att alla delmoment bedömts godkända. Slutbetyget motsvarar en sammanvägning av resultatet på delkurserna.