Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom geriatrisk vård och äldreomsorg

10,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ615

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ615
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 16 maj 2011
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 6 i sjuksköterskeprogrammet.

Av kursen är 4,5 hp teoretiska studier: 2,5 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 2 hp Medicinsk vetenskap.

Verksamhetsförlagda studier utgörs av 6 hp: 5 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 1 hp Medicinsk vetenskap.

Ämnena integreras.

Kursen syftar till att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper inom specifik och allmän omvårdnad och medicinsk vetenskap inom geriatrisk vård och äldreomsorg. Dessutom ska studenten tillägna sig fördjupade kunskaper och färdigheter beträffande professionellt och vetenskapligt förhållningssätt.

Behörighetskrav

Godkända kurser från terminerna 1, 2, 3 och 4 samt godkänd VFU från termin 5, 13,5 hp (totalt 133,5 hp).

För deltagande i Nationell klinisk slutexamination krävs godkända kurser t.o.m. termin 4 samt godkänt resultat på kursen Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom kirurgisk vård och akutsjukvård, 22,5 hp (totalt 142,5 hp).

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomförd kurs ska studenten

redogöra för samt konkretisera innebörden av

- fysiologiskt, psykologiskt och socialt åldrande

- symtom, diagnostik, behandling och omvårdnad vid vanligt förekommande geriatriska sjukdomstillstånd

- nutrition relaterat till äldres näringsbehov, måltider och ätande

- läkemedel och äldre gällande farmakokinetik och farmakodynamik

- sjuksköterskans roll inom kommunal äldreomsorg

- vårdteamets funktion och delaktighet inom geriatrisk vård och äldreomsorg

- rehabiliteringsprocessen hos äldre

redogöra för samt konkretisera genomförandet av

- kvalitets- och vårdutvecklingsarbete / förbättringsarbete

- omvårdnad av äldre i komplexa situationer enligt vetenskap och beprövad erfarenhet

redogöra för

- äldres hälsoproblem, behandling av dessa samt hälsofrämjande insatser

- synen på åldrandet utifrån kulturella skillnader, genusperspektiv och etik

- särskilda behov hos våldsutsatta äldre kvinnor

- författningar och lagar inom aktuellt område

Färdighet och förmåga

Efter genomförd kurs ska studenten ha förmåga att självständigt

- ansvara för och tillämpa relevanta åtgärder vid allmän och specifik omvårdnad av äldre utifrån tillgänglig vetenskap och beprövad erfarenhet

- ansvara för och tillämpa omvårdnadsprocessen inom palliativ vård och vård av äldre i livets slutskede inom geriatrisk vård och äldreomsorg

- bedöma patienters / boendes näringstillstånd samt vidta korrekta åtgärder för att tillgodose optimal näringstillförsel

- utifrån patienters / boendes behov leda och utforma omvårdnadsarbetet i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet

- ansvara för vårdplaneringsmöten, såväl administrativt som pedagogiskt, i samverkan med andra yrkesgrupper

- tillämpa författningar och lagar inom geriatrisk vård och äldreomsorg

- initiera och ansvara för etikdiskussioner i samband med vården av äldre

- tillvarata medarbetares synpunkter och förslag, ge återkoppling i positiv anda, samt bearbeta och strukturera idéer för att utveckla och i samarbete förbättra vården

- initiera och genomföra kvalitetsutvecklingsarbete / förbättringsarbete

- ansvara för och medverka till att ge stöd och vägledning till patient / boende och / eller närstående för att möjliggöra optimal delaktighet i vård och behandling samt motivation till följsamhet i behandlingar

- utföra och ansvara för läkemedelshantering samt observation av effekter / biverkningar

- identifiera och analysera risker i omvårdnaden gällande hygien, läkemedel, fall, trycksår och förvirringstillstånd samt vidta åtgärder för att utveckla kvalitet och patientsäkerhet

- bedriva individfokuserad omvårdnad på ett kvalitets- och kostnadsmedvetet sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomförd kurs ska studenten ha förmåga att självständigt

- kommunicera med och bemöta patient / boende inom geriatrisk vård och äldreomsorg på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt

- reflektera över, analysera och värdera etiska, kulturella problem samt problem relaterade till genus och våld i samband med vården av äldre

- kritiskt reflektera över läkemedelsbehandling av äldre

- utvärdera kvalitetsutvecklingsarbete / förbättringsarbete

- kritiskt granska och värdera dels genomförd omvårdnad dels instruktioner och ordinationer

- kunna bedöma egen förmåga och begränsningar

- kritiskt granska, analysera och bedöma vetenskaplig och empirisk kunskap och information av betydelse för omvårdnad

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD

Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagda studier.

- omvårdnadsprocessen vid geriatriska sjukdomstillstånd

- den geriatriska patientens behov av näring och näringstillförsel

- patientsäkerhet gällande läkemedel, fallrisk, trycksår och konfusion

- symtomlindring inom palliativ vård och vård av äldre i livets slutskede

- rehabilitering och funktionsbevarande åtgärder hos äldre

- närståendes roll och situation

- hemsjukvård

- etiska aspekter på vård av äldre

- våld mot äldre kvinnor

- organisation av kommunens äldreomsorg

- informationsöverföring mellan vårdgivare

- arbetsledning, prioritering, fördelning och samordning av omvårdnadsarbetet i teamet

- specifika författningar och lagar inom aktuellt område

- kvalitetsutveckling och förbättringsarbete inom geriatrisk vård och äldreomsorg

- rehabilitering ur omvårdnadsperspektiv

- kulturella aspekter på åldrandet

MEDICINSK VETENSKAP

Kursen består av teoretiska studier och verksamhetsförlagda studier

- fysiologiskt, biologiskt och socialt åldrande

- geriatriska sjukdomstillstånd, diagnostik och behandling gällande syn, hörsel, hudsjukdomar, munhälsa, diabetes typ 2, konfusion, osteoporos, demenssjukdomar, Parkinsons sjukdom, stroke

- äldres specifika hälsoproblem och multisjuklighet

- nutrition och äldre

- läkemedel och äldre

- äldres hälsa och hälsofrämjande insatser

- rehabilitering ur medicinskt perspektiv

Undervisning

Studenten skall eftersöka och tillämpa kunskaper grundade på vetenskap och evidens samt vid omvårdnads- och behandlingsåtgärder följa gällande lagar, författningar och förordningar.

ARBETSFORMER

Föreläsningar, arbete i basgrupper, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning, klinisk / praktisk färdighetsträning.

Verksamhetsförlagda studier med organiserad handledning inom geriatrisk vård och äldreomsorg.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk / praktisk färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig redovisning samt examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare / examinator.

Under verksamhetsförlagda studier genomförs examinationer av kliniska / praktiska färdigheter och specifika teoretiska uppgifter samt av professionellt förhållningssätt, bemötande och samarbetsförmåga.

Samtliga delmoment skall vara godkända för att kursen som helhet skall betraktas som godkänd.

NATIONELL KLINISK SLUTEXAMINATION (NKSE)

I samband med kursen Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom geriatrisk vård och äldreomsorg sker NKSE, gällande hela sjuksköterskeprogrammet, med skriftlig tentamen och praktiskt prov. För deltagande i examinationen krävs att student har godkända resultat på samtliga kurser t.o.m. termin 4 samt på kursen Omvårdnad och medicinsk vetenskap inom kirurgisk vård och akutsjukvård, 22,5 hp, i termin 5.

För att student skall få genomföra det praktiska provet krävs att vederbörande har uppnått godkänt resultat vid mittbedömning inom kursens verksamhetsförlagda utbildning samt har deltagit i den skriftliga tentamen.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (=totalt fem tentamensprov). Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång.

Avbruten praktik i förtid

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.

Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.

Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin