Examensarbete i pedagogiskt ledarskap
Kursplan, Avancerad nivå, 2PE047
- Kod
- 2PE047
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 14 juni 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2010.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp samt kurser inom masterprogram i pedagogiskt ledarskap motsvarande 7,5 hp inom huvudområdet. Dessutom krävs fullgjorda studier i Samhällsvetenskaplig teori och metod, 7,5 hp och Vetenskapsteori för pedagogik och studier av utbildning, 7,5 hp eller motsvarande metodkurser.
Mål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren självständigt kunna:
-avgränsa och motivera ett vetenskapligt problem inom huvudområdet pedagogiskt ledarskap
-välja teoretisk ansats och metodangrepp för att undersöka en vetenskaplig problemställning
-söka fram tidigare forskning och annan relevant litteratur i anslutning till en vetenskaplig problemställning samt med ett vetenskapligt förhållningssätt kunna avgränsa, analysera och värdera den litteratur som presenteras i en teoriram för denna problemställning
-genomföra en vetenskaplig undersökning samt analysera, tolka och sammanställa ett material
-presentera en vetenskaplig undersökning med god språklig kvalitet och kritiskt diskutera dess vetenskapliga resultat
-försvara ett eget arbete genom att bemöta och diskutera andras synpunkter på det
-opponera på någon annans arbete utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
-i relation till samtliga faser av ett vetenskapligt arbete visa ett etiskt förhållningssätt.
Innehåll
Fördjupad teoretisk och metodologisk kunskap i anslutning till examensarbetet.
Undervisning
Examensarbetet bedrivs som ett självständigt arbete under handledning. Handledning kan ske både enskilt och i grupp. Till kursen hör också ett aktivt deltagande i masterprogrammets seminarier för examensarbeten.
Examination
Bedömningen av examensarbetet baseras på dess vetenskapliga kvalitet, försvar av det egna arbetet samt opposition på ett annat arbete. Kursdeltagaren ska också ha deltagit aktivt i ytterligare två seminarier för examensarbeten på magisternivå.