Klinisk logopedi vid nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna

9 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG614

Kod
3LG614
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Ordförandebeslut Per Östberg, 9 februari 2012
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer.

Godkänd kurs: Klinisk barnlogopedi III 6 hp.

Genomgångna kurser: Klinisk röstlogopedi 7,5 hp, Funktionella och organiska röststörningar 4,5 hp samt påbörjad eller genomgången kurs i Logopedi vid nervsystemets sjukdomar och skador hos vuxna 7,5 hp.

Programmets uppläggning bygger på en klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången klinisk kurs skall studenten

1. Kunna ta upp anamnes i samtal med patient och närstående (familj, sysselsättning, arbete, aktuell situation etc.) och göra en helhetsbedömning av aktuell kommunikativ förmåga samt ät- och sväljförmåga.

2. Kunna beskriva patientens möjligheter att förstå och kommunicera i olika situationer. Välja ut relevanta test och undersökningsmaterial och använda dem på ett sådant sätt att de kompletterar bedömningen av spontant, tal, språk och kommunikation. Ställa diagnos.

3. Kunna introducera alternativa och kompletterande kommunikationssätt för patienten och närstående för att öka den kommunikativa förmågan ur ett både kort- och långsiktigt perspektiv.

4. Kunna formulera mål och genomföra behandling vid nervsystemet sjukdomar och skador samt utvärdera åtgärderna.

5. Kunna genomföra bedömning av ät- och sväljförmåga och vara förtrogen med olika instrumentella undersökningsmetoder för utredning (ex. Röntgen, FUS).

6. Kunna utforma åtgärder, som underlättar patientens förmåga att äta och dricka.

7. Kunna bedöma svårigheterna ur ett helhetsperspektiv och ta ställning till indikationer för vidare remittering.

8. Kunna resonera med patienten och de närstående om kommunikationsstörningens respektive ätproblemens innebörd, orsak och behandling.

9. Kunna med ett professionellt förhållningssätt arbeta i team och möta patienter och närstående.

10. Kunna göra adekvat journaldokumentation och utforma remissvar.

Innehåll

Kursen är verksamhetsförlagd. Studenterna arbetar under handledning med patienter. Kursen innebär en fördjupning och breddning i klinisk förmåga att kunna undersöka och analysera och behandla avvikande tal, språk, kommunikation och ätande. Den innebär fördjupade färdigheter i terapeutiskt förhållningssätt och att samtala med och möta personer och anhöriga i kris, och att ur ett helhetsperspektiv föreslå insatser att behandla och förbättra situationen för personer som drabbats av neurologiska sjukdomar och skador.

Undervisning

Undervisning sker i form av kliniskt arbete, auskultationer, samtal, case och teamarbete under handledning av legitimerad logoped med handledarutbildning.

Examination

Generellt:

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara praktiska, muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

VFU:

Deltagande i all verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Studentens uppfyllelse av kursmål bedöms av handledare utifrån fastslagna kriterier och godkänns av examinator. I tveksamma fall görs bedömning gemensamt av handledare och examinator. Skriftlig eller muntlig tentamen av teoretiska och/eller praktiska moment kan ges.

För godkänd kurs krävs

- deltagande vid obligatoriska moment

- godkänt resultat på samtliga bedömningspunkter

Avbruten praktik i förtid:

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Studerande som ej blivit godkänd i klinisk utbildning har rätt att genomgå förnyad klinisk utbildning en gång. Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tillfälle att genomgå klinisk utbildning.

Student som på grund av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 25%, kan få kursen godkänd om handledaren och examinator bedömer att studenten har uppnått godkända färdigheter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin