Språk i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE025
- Kod
- 4PE025
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 12 oktober 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet. Kursen kan också komma att ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Godkänt resultat på minst 20 hp avslutade kurser varav 5 hp Vfu från termin 1.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om och perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling
Efter kursen ska studenten kunna:
- redogöra för barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling med hjälp av centrala begrepp och teorier
- beskriva språklig och kulturell variation i förskolan i relation till förutsättningar för kommunikation och lärande i förskolans verksamhet
- beskriva och välja litteratur för barn och kunna redogöra för hur olika skönlitterära uttrycksformer stimulerar identitetskapande och språkutveckling
- förbereda och utföra högläsning och olika former av berättande
- exemplifiera och värdera olika sätt att dokumentera förutsättningar för barns språkliga utveckling och lärande
- planera och iscensätta ett språkutvecklande verksamhetsinnehåll där barnlitteratur och flera av följande uttrycksformer integreras: digitala uttrycksformer, bild, drama, musik, samt motivera sina didaktiska val utifrån kursens innehåll
Innehåll
Kursen består av två delkurser och ges i nära samarbete med kursen Estetiskt lärande i förskolan (15 hp)
Delkurs 1: Språkutveckling, barnlitteratur och barns lärprocesser, 10 hp
Delkurs 2: Språkande samspel - integrering av språk, litteratur och estetiska lärprocesser, 5 hp
Delkurs 1 behandlar följande områden:
- Förskolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena (språkutveckling och litteratur)
- Teorier om och metoder för tal, -läs och skrivutveckling
- Specifika drag i barns och ungas första- och andraspråksutveckling
- Samtalets betydelse för språkutveckling
- Flerspråkighet och kulturell variation i förskolan
- Lekens betydelse för språkutveckling
- Högläsning och berättande i didaktiskt arbete
- Populärkultur och olika mediers betydelse för språkutveckling
- Dokumentation av barns språkutveckling som underlag för utveckling av förskolans förutsättningar för barns språkutveckling
Delkurs 2 behandlar följande områden:
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
- Didaktiska val gällande integrering av språk, barnlitteratur, digitala och estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling
Språkutveckling, barnlitteratur och barns lärprocesser, 10 hp
- Förskolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena (språkutveckling och litteratur)
- Teorier om och metoder för tal, -läs och skrivutveckling
- Specifika drag i barns och ungas första- och andraspråksutveckling
- Samtalets betydelse för språkutveckling
- Flerspråkighet och kulturell variation i förskolan
- Lekens betydelse för språkutveckling
- Högläsning och berättande i didaktiskt arbete
- Populärkultur och olika mediers betydelse för språkutveckling
- Dokumentation av barns språkutveckling som underlag för utveckling av förskolans förutsättningar för barns språkutveckling
Språkande samspel, 5 hp
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
- Didaktiska val gällande integrering av språk, barnlitteratur, digitala och estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011