Organisationsforskning och förnyelse
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE103
- Kod
- 4PE103
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogiskt ledarskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 oktober 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap. Den kan genomföras som fristående kurs.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp
Mål
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna:
- förhålla sig till vetenskapsteoretiska grunder för organisationsforskning med olika forskningsansatser
- kritiskt värdera olika metodansatser och analysverktyg som rör organisationsstudier
- medverka i interaktiv forskning/aktionsforskning för förnyelse
- reflektera över forskarrollen i organisationsstudier och förnyelsearbete
- kritiskt behandla intersektionalitet i forsknings- och förnyelsearbete
Innehåll
- Vetenskapsteoretiska och organisatoriska utgångspunkter för kvalitativa och kvantitativa organisationsstudier samt interaktiv forskning/aktionsforskning
- Empirinära, samhällsvetenskapliga metoder och postmodernt metodtänkande med tillämpning i organisationsstudier och verksamhetsanknutna forskningsprojekt
- Forskarroll i olika metodansatser
- Bearbetning, analys och validitetstänkande i organisationsstudier och verksamhetsanknutna forskningsprojekt
- Intersektionalitetsaspekter på organisationsforskning och förnyelsearbete
Undervisning
Undervisningen bedrivs med föreläsningar, grupparbeten och seminarier.
Examination
Examinationen sker genom hemskrivning eller andra skriftliga eller muntliga uppgifter.
För godkänt betyg fordras att samtliga muntliga och skriftliga uppgifter fullgjorts.