Medie- och kommunikationsvetenskap: Organisationer och kommunikation i det globala samhället

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2IV111

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2IV111
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 26 januari 2012
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Allmänt

Kursen ges på engelska.

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp inom samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande och kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Huvudmålet för kursen är att lära studenterna analysera och kritiskt utvärdera globala förändringar som har viktiga inverkningar på dagens organisationer. Speciellt fokus läggs på samhällsprocesser som mediatisering, digitalisering, förvetenskapligande, moralisering, marknadisering, organisering och deliberativ demokrati. Kursen betonar även metoder och färdigheter för hur dessa globala processer kan studeras och utvärderas.

Efter kursens genomförande skall studenterna besitta djupare kunskap om och förståelse av

  • hur global utveckling inom kultur, politik, ekonomi och teknik skapar och begränsar förutsättningar för dagens organisationer och deras verksamheter,
  • vilken roll mediatisering och digitalisering har i denna utveckling,
  • hur de ovannämnda samhällsprocesserna påverkar strukturer och färdigheter hos organisationer att framgångsrikt kunna beskriva och kommunicera sina aktiviteter,
  • hur organisationer förhåller sig - inte minst genom deras kommunikation - de risker och osäkerheter som de globala processerna genererar,
  • den aktuella forskningen inom management och organisation, media, kommunikation och företagsstyrning (corporate governance).

Studenterna skall också kunna:

  • utvärdera relevansen av olika analytiska verktyg.
  • genomföra grundläggande analys av samtida och framtida globala förändringar/utvecklingar,
  • beskriva dessa utvecklingar - och deras konsekvenser - för icke akademisk publik,
  • använda den nyvunna kunskapen om och förståelse för de globala förändringarna i strategiska sammanhang,
  • reflektera kring etiska aspekter av de olika aktiviteterna organisationer ägnar sig åt när de söker att hantera de aktuella förändringarna.

Innehåll

Kursen omfattar tematiska studier av hur privata och offentliga organisationer förhåller sig till och hanterar processer och mekanismer som driver globala förändringar inom kulturella, sociala, ekonomiska, tekniska och mediala fält. Mediatisering, digitalisering, förvetenskapligande, moralisering, marknadisering, organisering och deliberativ demokrati utgör här de centrala samhällsprocesserna som studeras och diskuteras. Särskilt vikt läggs vid den framväxande digitaliseringen av nästan alla aspekter av våra liv. Digitalisering gör att graden av de ovannämnda förändringar ökar utan att det finns utrymme för reflektion och kritik. Det samlade målet för kursen är att ge en fördjupad kunskap om de konsekvenser dessa globala förändringar har på dagens organisationer. Kursen fokuserar på att undersöka den mångfald av kommunikativa aktiviteter genom vilka organisationer söker att hantera och relatera till sina miljöer. I detta sammanhang ägnar vi särskild uppmärksamhet till begrepp som risk och osäkerhet och hur dessa kan förstås och hanteras av organisationer. Detta diskuteras både på individ-, organisations- och fältnivå.

Undervisning

Föreläsningar, handledning och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig uppgift samt genom aktivt deltagande på seminarier.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin