Talavvikelser: Stamning. Laryngektomi, munhålecancer. Hörselskadades tal

4,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 3LG401

Kod
3LG401
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Ordförandebeslut Margareta Jennische, 30 november 2011
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till termin 6 krävs 135 godkända hp från programkurser från tidigare terminer.

Programmets uppläggning bygger på en klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten

Stamning

kunna, på en översiktlig nivå

- beskriva symptom, teorier, och forskning om orsaksmekanismer avseende stamning och andra talflytstörningar.

- beskriva psykosociala aspekter av talflytstörningar, samt risk för utveckling av sekundära psykosociala problem.

- applicera kunskap om talflytstörningar för bedömning av patientfall.

- förklara principer för stamningsbehandling för barn och vuxna, både avseende psykosociala och talmotoriska aspekter. Detta inkluderar föräldrasamtal, tekniska hjälpmedel, och stamningsterapi i grupp.

Laryngektomi och munhålecancer

- Kunna genomföra ett preoperativt samtal med patient och anhöriga inför en laryngektomi.

- Kunna redogöra för patientens förändrade anatomi och dess inverkan på tal- röst och sväljningsfunktionen.

- Kunna tekniker för att lära ut tal via röstventil, Röstgenerator samt känna till tekniker för matstrupstal.

- Kunna redogöra för/utföra behandling/åtgärder vid sväljningsvårigheter och talsvårigheter hos munhålecanceropererade.

- Kunna förskriva lämpliga hjälpmedel.

- Vara väl förtrogen med vilka plåster, filter, kassetter och andra tillbehör som finns för laryngektomerade och hur de fungerar.

- Känna till hur strålning samt kirurgi i munhåla kan påverka tal- och sväljning.

- Känna till hur samarbetet mellan läkare och övrig vårdpersonal inom främst ÖNH ser ut.

- Känna till krisreaktioner och bearbetning samt ta hänsyn till detta i mötet med patient och anhöriga.

- Känna till orsaker till munhåle- och larynxcancer.

Dövas och hörselskadades tal

- Redogöra för de vanligaste orsakerna till grav hörselnedsättning/dövhet samt eventuella tilläggshandikapp som kan vara betydelse för språklig och kommunikativ utveckling.

- Känna till grundläggande audiologisk diagnostisering samt vanligt förekommande hörselhjälpmedel och kunna tolka audiogram.

- Få en inblick i hörselsystemets möjligheter och begränsningar när det gäller talperception.

- Beskriva tal- och rumsakustiska faktorer av betydelse för talperceptionen vid hörselnedsättning.

- Redogöra för faktorer av betydelse för kommunikations- språk- och talutveckling hos barn med hörselnedsättning.

- Känna till grundläggande principer för hörselimplantat.

- Relatera tidigare kunskaper inom audiologi, lingvistik och utvecklingspsykologi till grundläggande principer för hörsel- och talspråksträning.

Innehåll

Kursen innehåller tre delar. Stamning, laryngektomi och munhålecancer samt dövas och hörselskadades tal.

Delen stamning ger grundläggande kunskap inom området. Den bygger också på och är en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper kring språk- och talutveckling, talproduktion och stamning (Barnlogopedi I). Studenten förvärvar under kursen kunskap om orsaksteorier, utveckling av stamning, olika stamningsbeteenden och psykosociala aspekter vid stamningsproblem. Kursen ger också kunskap om föräldrasamtal, behandlingsindikationer vid stamning samt kunskap om olika behandlingsmodeller och program. Vidare ger kursen orienterande kunskap om andra talflytstörningar, som skenande tal.

Delen laryngektomi och munhålecancer bygger på och är en fördjupning av tidigare kunskaper vad gäller larynx och munhålans anatomi, fysiologi och neurologi samt kunskaper vad gäller röstbildning, akustisk och perceptuell röstanalys, talproduktion samt sväljning. Studenten undervisas i behandlingen av tumörer i larynx och munhåla samt den psykiska omställning som detta innebär. Vidare undervisas de i hur den laryngektomerade och munhålecanceroperererades förändrade anatomi påverkar röst- och talbildning, alternativa möjligheter till röstbildning och behandling av artikulation, röst och sväljningssvårigheter. Studenterna får lära sig om metoder för röstbildning via röstventil, röstgenerator och matstrupstal. Studenterna får också demonstrationer av olika hjälpmedel som används hos dessa patientgrupper samt får också träffa patienter som är laryngektomerade och munhålecanceropererade för att få en fördjupad förståelse för vad detta innebär. Vidare får studenterna kunskap om samarbetet med läkare och övrig vårdpersonal kring denna patientgrupp.

Delen dövas och hörselskadades tal bygger på, och är en fördjupning av tidigare kunskaper vad gäller barns normala och avvikande språk- och talutveckling. Studenten undervisas inledningsvis i audiologisk utredning och rehabilitering med utgångspunkt från logopedens intresseområde. Vidare betonas logopedens roll och arbetsmetoder när det gäller barn med hörselnedsättning, cochleaimplantat eller auditiva perceptionsstörningar. Studenten får även kännedom om teckenspråksutveckling samt om döva och hörselskadade personers situation i Sverige sett ur ett historiskt perspektiv.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer och övningar. Obligatoriskt deltagande i undervisningen.

Examination

Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.

Godkänd kurs kräver godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov.

Studenter som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin