Utvecklingspsykologi
Kursplan, Grundnivå, 2PS611
- Kod
- 2PS611
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 27 november 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Allmänt
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi, Uppsala universitet
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning. Antagen till Logopedprogrammets termin 1.
Mål
Efter genomgången kurs skall den studerande
- ha förvärvat kännedom om och förståelse av centrala utvecklingspsykologiska teorier, och kunna redogöra för och jämföra dessa,
- ha förvärvat kännedom om människans utveckling, i ett livsloppsperspektiv, och kunna redogöra för huvuddragen i sensomotorisk, kognitiv, språklig, personlighetsmässig och socioemotionell utveckling,
- ha förvärvat kännedom om hur individens utveckling är beroende av kulturella och samhälleliga förhållanden och kunna redogöra för kulturella och samhälleliga faktorers betydelse i individuell utveckling,
- kunna redogöra för forskning inom utvecklingspsykologiska problemområden.
Innehåll
Kursen ger en allmän introduktion till området utvecklingspsykologi och innehåller följande moment:
- Centrala utvecklingspsykologiska teorier
Detta moment avser att belysa teorier om människans utveckling utifrån ett mognads- och inlärningsteoretiskt, kognitivt, evolutionspsykologiskt och psykodynamiskt perspektiv.
- Funktionsutveckling
Undervisningen speglar aspekter av människans utveckling och ger grundläggande kunskaper om individens förutsättningar, om samspelet mellan arv och miljö samt om sensomotorisk, kognitiv, språklig, personlighetsmässig och socioemotionell utveckling.
Undervisning
Undervisningen består av lektioner och seminarier. Under kursen genomför studenterna en observation i hemmiljö av ett barn ca 6 månader gammalt.
Examination
Bedömningen av studentens kunskaper sker skriftligt och muntligt (observationsuppgiften). Vid examinationen används betygsgraderna godkänd och underkänd.
Övriga föreskrifter
Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande tillfälle kursen ges och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008