Verksamhetsförlagd utbildning inom ämnesstudier
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE031
- Kod
- 4PE031
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik A1N, Utbildningsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 januari 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom ämneslärarprogrammet 90 hp. Kursplanen gäller från och med vårterminen 2012.
Behörighetskrav
Lägst 90 hp i minst ett, för skolan, relevant ämne. 30 hp i utbildningsvetenskaplig kärna.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna
– förstå och redogöra för relationen mellan undervisningens syfte, innehåll och metod och utifrån detta kunna göra medvetna didaktiska val
– relatera den egna undervisningen till teoretiska resonemang om undervisning och därmed kunna motivera sina val av innehåll
– inta ett vetenskapligt förhållningssätt till lärares didaktiska val och diskutera konsekvenser av dessa
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten visa förmåga att
– leda, planera och utveckla undervisning
– omsätta akademiska ämneskunskaper till undervisning i skolan
– problematisera det egna ämnet utifrån samhällets och demokratins värdegrund
– analysera såväl den egna undervisningen som elevens lärande
– söka och granska vetenskapliga artiklar i relation till bedömningar och åtgärder för att utveckla undervisningen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna
– diskutera val av ämnesinnehåll i relation till styrdokumenten för skolan
– förhålla sig kritisk och analyserande till den egna undervisningen
– utvärdera sina kunskaper och färdigheter samt reflektera och identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling i sin kommande profession som lärare
– reflektera över och granska etiska problem i undervisningen
Innehåll
Under kursen behandlas följande områden anpassade till studentens tidigare val av inriktning och specialisering:
– Allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågor
– Styrdokument
– Ledning, planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning och annan pedagogisk verksamhet
– Bedömning, betygssättning samt utvärdering
– Dokumentation
– Samverkan och samarbete med föräldrar och kolleger
– Ledarskap och lärande
Undervisning
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i samverkan med skolans lärarutbildare. Undervisningen bedrivs i form av auskultationer, övningsundervisning, pedagogiskt arbete, deltagande i lärares övriga arbetsuppgifter samt seminarier.
Examination
Studenten examineras och bedöms i relation till kursens mål. Detta sker dels genom ventilering av vetenskapligt baserad VFU-rapport, dels genom samråd med skolans lärarutbildare.