Rörelse och hälsa i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE037
- Kod
- 4PE037
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 juni 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet
Behörighetskrav
Minst 45 hp godkänt från termin 1 och 2 (30 hp termin 1 + 15 hp termin 2) inom förskollärarprogrammet
Mål
Kursens syfte är att studenten ska få grundläggande kunskaper om betydelsen av fysisk aktivitet ur ett förskolepedagogiskt perspektiv.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- beskriva och förklara sensomotorikens betydelse för barns utveckling, lärarnde och hälsa
- ge exempel på olika didaktiska perspektiv beträffande barns rörelseaktiviteter i olika åldrar och olika miljöer
- diskutera opch problematisera kunskapsområdena hälsa, motorisk lek och motoriskt lärande ur perspektiven genus, klass och etnicitet
- självständigt kunna planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter för barn
- kunna förklara begreppet hälsa och dess betydelse på individ och samhällsnivå
Innehåll
Motorisk och perceptuell utveckling
Utomhuspedagogik
Hälsa
Tillämpning av motoriska grundformer, lek och färdighetsrelaterade rörelser i olika miljöer
Fysiska och sociala miljöers inverkan på barns motoriska lek och lärande
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och laborationer. Delar av kursen har karaktären av laborativ verksamhet där aktivt praktiskt deltagande från studenternas sida är en förutsättning för att uppnå förväntade resultat.
Examination
Examination sker genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter.