Utbildningsvetenskaplig teori och metod
7,5 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 4UK003
- Kod
- 4UK003
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 december 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Lärarprogrammet samt som fristående kurs. Kursplanen gäller från och med vårterminen 2010.
Behörighetskrav
Minst 150 hp godkända på avslutade kurser inom Lärarprogrammet varav 60 hp från Allmänt utbildningsområde I och II. Godkänt på genomgångna inriktningskurser. Alternativt behörig för studier på avancerad nivå.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- formulera ett utbildningsvetenskapligt relevant forskningsproblem och precisera detta i ett antal mer specifika frågeställningar
- redogöra för skillnaderna mellan olika vetenskapsteoretiska ståndpunkter
- tillämpa forskningsetiska principer i vetenskapligt arbete
- utforma en vetenskaplig undersökning med metoder för insamling och analys av data vilka motiveras av undersökningen frågeställningar
- redogöra för några vanligt använda metoder för insamling och analys av data samt redogöra för både deras tillämpningsområde och vetenskapsteoretiska dimensioner
- analysera ett mindre empiriskt material
- uttrycka sig i skrift med tydlig struktur och god språklig form enligt ett vetenskapligt framställningssätt
Innehåll
- Introduktion till vetenskapsteori och vetenskapliga metoder
- Översikt över ett antal utbildningsvetenskapligt relevanta metoder för datainsamling, databearbetning, analys och rapportering
- Fördjupning i en eller en grupp av utbildningsvetenskapligt relevanta metoder, nämligen metoder för historiska/textbaserade studier (källkritik, arkivkunskap, texttolkning) eller metoder för makroorienterade studier (beskrivande statistik, enkäter) eller metoder för mikroorienterade studier (intervjuer, observationer)
- IKT-användning
Undervisning
Undervisningen utgörs av föreläsningar, workshops och student- respektive lärarorganiserade seminarier.
Fördjupningsalternativ väljs med hänsyn till examensarbetets genomförande.
Examination
Kursen examineras skriftligt genom tentamen och/eller författande av en PM.
All examination genomförs individuellt.