Språk i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE025
- Kod
- 4PE025
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 mars 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet. Kursen kan också komma att ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Godkänt resultat om minst 15 hp från termin 1.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om och perspektiv på barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling
Efter kursen ska studenten kunna:
- redogöra för barns tidiga tal-, läs- och skrivutveckling med hjälp av centrala begrepp och teorier
- beskriva språklig och kulturell variation i förskolan i relation till förutsättningar för kommunikation och lärande i förskolans verksamhet
- beskriva och välja litteratur för barn och kunna redogöra för hur olika skönlitterära uttrycksformer stimulerar identitetskapande och språkutveckling
- förbereda och utföra högläsning och olika former av berättande
- exemplifiera och värdera olika sätt att dokumentera förutsättningar för barns språkliga utveckling och lärande
- planera och iscensätta ett språkutvecklande verksamhetsinnehåll där barnlitteratur och flera av följande uttrycksformer integreras: digitala uttrycksformer, bild, drama, musik, samt motivera sina didaktiska val utifrån kursens innehåll
Innehåll
Kursen består av två delkurser och ges i nära samarbete med kursen Estetiskt lärande i förskolan (15 hp)
Delkurs 1: Språkutveckling, barnlitteratur och barns lärprocesser, 10 hp
Delkurs 2: Språkande samspel - integrering av språk, litteratur och estetiska lärprocesser, 5 hp
Delkurs 1 behandlar följande områden:
- Förskolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena (språkutveckling och litteratur)
- Teorier om och metoder för tal, -läs och skrivutveckling
- Specifika drag i barns och ungas första- och andraspråksutveckling
- Samtalets betydelse för språkutveckling
- Flerspråkighet och kulturell variation i förskolan
- Lekens betydelse för språkutveckling
- Högläsning och berättande i didaktiskt arbete
- Populärkultur och olika mediers betydelse för språkutveckling
- Dokumentation av barns språkutveckling som underlag för utveckling av förskolans förutsättningar för barns språkutveckling
Delkurs 2 behandlar följande områden:
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
- Didaktiska val gällande integrering av språk, barnlitteratur, digitala och estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling
Språkutveckling, barnlitteratur och barns lärprocesser, 10 hp
- Förskolans styrdokument med specifikt fokus på svenskämnena (språkutveckling och litteratur)
- Teorier om och metoder för tal, -läs och skrivutveckling
- Specifika drag i barns och ungas första- och andraspråksutveckling
- Samtalets betydelse för språkutveckling
- Flerspråkighet och kulturell variation i förskolan
- Lekens betydelse för språkutveckling
- Högläsning och berättande i didaktiskt arbete
- Populärkultur och olika mediers betydelse för språkutveckling
- Dokumentation av barns språkutveckling som underlag för utveckling av förskolans förutsättningar för barns språkutveckling
Språkande samspel, 5 hp
- Lärande i och genom kreativa och kommunikativa processer
- Didaktiska val gällande integrering av språk, barnlitteratur, digitala och estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011