Omvårdnad och folkhälsa med inriktning mot vuxna och äldre inom öppen hälso- och sjukvård

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV326

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3FV326
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 8 maj 2013
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 7,5 hp. Den teoretiska delen utgörs av av 7,5 hp.

Behörighetskrav

Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot distriktssköterska 75 hp.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupade kunskaper om utvecklingen av vuxnas och äldres hälsa och livssituation ur ett nationellt, internationellt, historiskt och socio-kulturellt perspektiv
  • visa fördjupade kunskaper om nationellt, internationellt och historiskt folkhälsoarbete och folkhälsopolitiska mål för vuxna och äldre
  • visa fördjupade kunskaper om olika nivåer i folkhälsoarbete
  • visa fördjupade kunskaper om hälsoteorier och hälsans bestämningsfaktorer
  • visa fördjupade kunskaper om olika metoder och strategier i folkhälsoarbete, landstingets och kommunens strategier samt mål i folkhälsoarbete
  • visa fördjupade kunskaper om olika aktörers roll i hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete, samarbetsformer inom kompetensområdet, hälsofrämjande- och omvårdnadsarbete för specifika målgrupper
  • visa fördjupade kunskaper om strategier och forskningsmetoder för uppläggning, genomförande och utvärdering av hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete inom kompetensområdet
  • visa fördjupade kunskaper om lagar och författningar inom kompetensområdet
  • redogöra för etiska och forskningsetiska principer
  • visa fördjupade kunskaper om kommunikation, undervisning, och patientcentrerad pedagogik samt organisation och ledarskap
  • redogöra för strategier för kvalitetsutveckling inom kompetensområdet

Färdighet och förmåga

  • bedöma och analysera vuxna och äldres livssituation på individ-, familj-, grupp- och samhällsnivå, utifrån ett sociokulturellt, psykologiskt, andligt, medicinskt samt genusperspektiv
  • på vetenskaplig grund självständigt bedöma, planera, organisera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande insatser i det geografiska ansvarsområdet i samarbete med andra aktörer samt integrera hälsopolitiska och hälsoekonomiska mål
  • på vetenskaplig grund självständigt planera, organisera och ansvara för omvårdnadsarbete utifrån individ-, familj- och grupperspektiv
  • på vetenskaplig grund organisera och genomföra specifika omvårdnadsinsatser i samarbete med andra aktörer
  • observera och bedöma komplexa behov av vård, habilitering och rehabilitering
  • leda motiverande samtal på individ och gruppnivå utifrån ett patientcentrerat förhållningssätt
  • tillämpa lagar och författningar
  • ställa samman, värdera och tillämpa ny kunskap och forskningsresultat
  • tillämpa etiska och forskningsetiska principer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera, analysera och tillämpa forskningsetiska principer inom folkhälsoarbete och omvårdnadsarbete

    analysera och reflektera över betydelsen av att tillvarata patientens autonomi och integritet

  • reflektera över hur värderingar gällande ålder, genus, etnicitet och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och relatera till distriktssköterskans ansvar att förhindra diskriminering
  • visa förmåga till ett flexibelt och problemlösande arbetssätt inom kompetensområdet
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
  • med ett professionellt och empatiskt förhållningssätt bemöta och kommunicera med patienter och närstående

Innehåll

Vuxna och äldres hälsa och livssituation utifrån ett medicinskt,psykologiskt, andligt och socio- kulturellt perspektiv samt genusperspektiv

Nationella och internationella mål för folkhälsoarbete med vuxna och äldre

Landstingets och kommunens verksamhet, strategier och mål för vuxna och äldre

Lagar och författningar

Hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete för specifika målgrupper

Olika aktörers roll i folkhälsoarbete och omvårdnadsarbete, samarbetsformer

Psykiatrisk omvårdnad, hemsjukvård, demensomvårdnad, palliativ omvårdnad

Närståendes situation

Kristeorier, stressreaktioner och teorier inom omvårdnaden

Kommunikation, undervisning, patientcentrerad pedagogik, motiverande samtal

Strategier och forskningsmetoder för uppläggning, implementering, och utvärdering av hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete

Strategier för kvalitetsutveckling

Organisation, ledarskap och arbetsmiljö

Etiska och forskningsetiska principer

Pedagogiska teorier och modeller

Undervisning

Teoretiska studier

Basgruppsarbete

Föreläsningar

Litteraturstudier

Utarbetande av PM

Seminarier

VFU

Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor

Föreläsningar

Färdighetsträning

Litteraturstudier

Seminarier

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.

Examination

Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.

VFU: Examination i VFU innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt studentformulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.

Övriga föreskrifter

Föreskrifter för omtentamen

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100))

Avbruten VFU i förtid

En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.

En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.

Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.

Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin