Barnlogopedi I. Störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling
Kursplan, Grundnivå, 3LG210
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3LG210
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 23 maj 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Genomgångna kurser i Neuropsykologi I 4,5 hp, Barnets språkutveckling, fler- och andraspråksinlärning 7,5 hp. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten
• kunna redogöra för normal oralmotorisk utveckling och funktion vid tal och ätande.
• kunna redogöra för oralmotorisk missbildning och inverkan på tal och ätande.
• kunna redogöra för och särskilja avvikelser i oralmotorisk, fonologisk, grammatisk, semantisk, och pragmatisk utveckling hos barn med ett eller flera modersmål.
• kunna redogöra för stamning hos barn och rekommenderade åtgärder.
• känna till olika test och undersökningsmetoder av tal och språk.
• känna till uppgifter relevanta för anamnes och journaldokumentation.
• kunna motivera förslag på åtgärder vid avvikande utveckling.
• kunna klargöra svårigheternas kommunikativa och sociala konsekvenser ur ett helhetsperspektiv.
Innehåll
Kursen bygger på tidigare inhämtade kunskaper i anatomi och fysiologi, och barnets språk- och kommunikationsutveckling ur lingvistiskt och psykologiskt perspektiv.
Kursen ger grundläggande teoretiska kunskaper om oralmotorik för tal och ätande omfattande funktionell anatomi, motorik, oralmotorisk missbildning, funktionella avvikelser, plastikkirurgisk verksamhet vid läpp-, käk-, gommissbildning, käkortodonti och odontologi med inriktning mot det logopediska verksamhetsområdet.
Vidare ges grundläggande teoretiska kunskaper om störningar i tal-, språk- och kommunikationsutveckling vid enspråkighet, flerspråkighet och andraspråksinlärning och stamning hos barn. Avvikelserna studeras utifrån motoriska, lingvistiska, neuropsykologiska och kommunikativa aspekter. Under kursen diskuteras hur olika språkliga och kognitiva förmågor samverkar i en språklig kommunikativ helhet, och hur brister i någon förmåga kan visa sig i språklig kommunikation. Kursen förmedlar en helhetssyn på barns kommunikationsutveckling så att den studerande ska kunna avgöra när språk- och kommunikationsutvecklingen är avvikande respektive försenad hos barn med ett eller flera modersmål. Vidare behandlas uppgifter för upptagning av anamnes och journaldokumentation.
I kursen ingår information om FN:s barnkonvention.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier med övningar samt casearbete.
Examination
Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.
Godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov. Skriftlig tentamen på teoretiska moment. Muntlig eller skriftlig redovisning av casearbete.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007