Barn- och skolhälsovård, barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad
Kursplan, Avancerad nivå, 3PE300
- Kod
- 3PE300
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 15 oktober 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen är en inledande kurs i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 7,5 hp inom barn- och skolhälsovård alternativt barn och ungdomspsykiatrisk vård. Den teoretiska delen utgörs av 5 hp barns utveckling och behov, barn- och skolhälsovård samt 2,5 hp barn- och ungdomspsykiatrisk vård och omvårdnad. Kursen innehåller vårdvetenskap 11 hp samt medicinsk vetenskap 4 hp.
Behörighetskrav
Godkänd kurs i omvårdnad av barn och ungdomar med allmänpediatriska sjukdomstillstånd.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för barns och ungdomars fysiska, psykiska, sociala och andliga utveckling, behov och resurser i sitt dagliga liv och tillämpa dessa kunskaper inom barn- och skolhälsovård, barn- och ungdomspsykiatrisk omvårdnad
- redogöra för hälsoproblem under barn- och ungdomsåren samt sjukdomspanoramat inom barnpsykiatri och relaterad omvårdnad
- visa sådan kunskap som krävs för hälsoundersökningar och vaccinationer
- redogöra för barns och ungdomars kost och näringsbehov
- redogöra för hälsorisker som berör barn, ungdomar och familj i ett samhällsperspektiv
- redogöra för förebyggande och hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar i ett samhällsperspektiv
- visa fördjupad kunskap om vetenskaplig metodik
Färdighet och förmåga
- tillämpa omvårdnadsprocessen inom barn och skolhälsovård och barn- och ungdomspsykiatrisk vård i enlighet med FN:s barnkonvention
- tillämpa lagar, författningar och förordningar som reglerar områdena
- självständigt kunna ansvara för och utföra viss hälsokontroll och vaccinationsverksamhet, och främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer hos barn och ungdomar i samverkan med föräldrar/anhöriga
- söka, analysera, värdera och redovisa vetenskapliga studier inom kunskapsområdet
- tillämpa livräddande första hjälp på barn och ungdomar via simulering i undervisningsmiljö
- utöva opponentskap på plan för vetenskapligt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga till inlevelse och med ett professionellt och etiskt förhållningssätt stödja och hjälpa barn och ungdomar och deras närstående så att rädsla och otrygghet reduceras inför och under undersökningar och behandlingar
- självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och omvårdnadsforskning
- utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling
Innehåll
Medicinsk vetenskap:
Barns och ungdomars utveckling och tillväxt, utvecklingspsykologi
Kost och näringsbehov
Hälsoundersökningar och vaccinationer
Hälsorisker
Barn- och skolhälsovårdens verksamhet och mål
Beteendestörningar, neurotiska och psykiatriska störningar, barn som far illa
Vårdvetenskap:
Omvårdnad av barn och ungdomar i ett samhällsperspektiv
Förebyggande och hälsofrämjande verksamhet för barn och ungdomar
Omvårdnad relaterat till kost och näringsbehov
Omvårdnad inom barn- och skolhälsovård och barnpsykiatrisk vård samt av barn som far illa
Nationella och internationella lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn och ungdomar
Professionell yrkesroll
Vetenskaplig metodik
Undervisning
Teoretiska studier: Föreläsningar, litteraturstudier, sammanställning av plan för vetenskapligt arbete, basgruppsarbete och seminarier.
Verksamhetsförlagd utbildning: Färdighetsträning, deltagande observation, litteraturstudier, rapportskrivning, webbaserad reflektion och reflektionsseminarier.
Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning. Obligatorisk vetenskaplig litteratur tillkommer. Enstaka nyckelföreläsningar är obligatoriska.
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
VFU: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Omtentamen
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (= totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamensprov kan den student förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter 2 underkända tentamina. (6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100))
Handläggning av underkänd verksamhetsförlagd utbildning
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning/praktik har rätt att genomgå förnyad verksamhets förlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100))
Avbruten VFU i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010