Omvårdnad av barn och ungdomar med allmänpediatriska sjukdomstillstånd
Kursplan, Avancerad nivå, 3PE301
- Kod
- 3PE301
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1F, Vårdvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 15 oktober 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning 6 hp inom barnsjukvård. Den teoretiska delen utgörs av 3 hp allmänpediatrik och barnkirurgi och 6 hp pediatrisk omvårdnad. Kursen innehåller vårdvetenskap 11 hp och medicinsk vetenskap 4 hp.
Behörighetskrav
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, 60 hp.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för sjukdomspanorama under barn- och ungdomsåren inom allmänpediatrik och barnkirurgi avseende etiologi, patofysiologi, symtomatologi, diagnostik och behandling samt relaterad omvårdnad
- redogöra för principer för god kommunikation mellan barnsjuksköterskan och barn och deras närstående samt på arbetsplatsen
- redogöra för principer och modeller för gott ledarskap
- visa fördjupade kunskaper om analys av data och statistik
Färdighet och förmåga
- i samråd med barn och föräldrar/närstående observera, bedöma och identifiera omvårdnadsbehov hos barn och ungdomar i olika utvecklingsstadier, upprätta omvårdnadsplan, planera, leda och genomföra och utvärdera åtgärder - och involvera föräldrar i detta, samt dokumentera
- tillämpa omvårdnadsprocessen i enlighet med FN:s barnkonvention, särskilt vad gäller barns och ungdomars rätt att under sjukhusvistelse få information, ha medbestämmande och upprätthålla relationer och aktiviteter i det dagliga livet
- medverka till att barn och ungdomar under sjukhusvistelse upprätthåller sina relationer, har tillgång till lek och skolundervisning och en miljö som tillgodoser deras behov
- tillämpa fördjupade kunskaper och färdigheter i farmakologi, läkemedelshantering och läkemedelsberäkning inom området
- medverka vid - och i vissa fall självständigt utföra - undersökningar och behandlingar, samt ansvara för handhavandet av medicinteknisk utrustning med iakttagande av säkerhetsaspekter
- kommunicera samt ha stödjande samtal med barn i olika utvecklingsstadier och deras föräldrar
- tillämpa pedagogiska modeller vid information till barn och ungdomar och deras föräldrar samt vid förberedelse inför undersökningar och behandlingar - utifrån barnets utvecklingsnivå
- värna barns och närståendes integritet och autonomi
- tillämpa lagar, författningar och förordningar som berör området
- sammanställa plan för vetenskapligt arbete
- utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över samt värdera omvårdnadsåtgärder utifrån kultur, genus och psykosociala
faktorer inom barnsjukvård
- reflektera över och värdera sin förmåga till kommunikation med barn och ungdomar och deras anhöriga/närstående
Innehåll
Medicinsk vetenskap:
Sjukdomspanorama inom allmänpediatrik och barnkirurgi och relaterad vård
Farmakologi
Vårdvetenskap:
Omvårdnad av barn och ungdomar inom allmänpediatrik och barnkirurgi
Läkemedelshantering och läkemedelsberäkning inom barnsjukvård
Livräddande första hjälp på barn via simulering i undervisningsmiljö
Handhavande av medicinskteknisk utrustning
Kommunikation med barn och ungdomar och deras anhöriga/närstående
Vårdpedagogik
Lagar och författningar inom barnsjukvård
Statistik och vetenskaplig metod
Ledarskap
Undervisning
Teoretiska studier:
Föreläsningar, litteraturstudier, basgruppsarbete, sammanställning av plan för självständigt arbete (examensarbete) och opponentskap, seminarier, webbaserad reflektion
Verksamhetsförlagd utbildning: Färdighetsträning och simulerade situationer, deltagande observation, litteraturstudier, etisk analys, analys av kommunikationssituation, omvårdnadsdokumentation, läkemedelsberäkning, webbaserad reflektion
VFU inleds med en gemensam planering av handledare, student och lärare, där studenten även formulerar individuella mål. Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning. Samt enstaka nyckelföreläsningar.
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
VFU: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2010) studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (= totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamensprov kan den student förlora sin plats i utbildningen.
Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle.
Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle.
Studenten har rätt att på begäran byta examinator efter 2 underkända tentamina.
(6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100))
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhets förlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100))
Avbruten VFU i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010