Värdighet och välbefinnande i åldrandet

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV292

Kod
3FV292
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 23 januari 2013
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot vård av äldre

Mål

Efter kursens slut skall studenten kunna:

  1. Med utgångspunkt från centrala etiska begrepp och principer, självständigt beskriva och reflektera över personcentrerad o mvårdnad av äldre, relaterat till den äldre personens unika behov, upplevelser, problem och livssituation.
  2. Reflektera över och tillämpa ett etiskt förhållningssätt i etiskt svåra situationer inom omvårdnad av äldre
  3. Reflektera över och tillämpa kunskap om hur ett värdegrundsarbete bland personal kan genomföras i olika omvårdnadssammanhang inom vård av äldre
  4. Tillämpa observation som strukturerad datainsamlingsmetod och reflektera över dess tillämpning inom vetenskapliga studier av omvårdnad bland äldre
  5. Reflektera över forskningsetiska frågeställningar vid vetenskapliga studier av omvårdnad bland äldre och praktiskt tillämpa forskningsetiska principer
  6. Identifiera behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande kunna utveckla sin kompetens

Innehåll

  • Värdegrund
  • Centrala etiska begrepp/etiska överväganden
  • Etik - tillämpad vid personcentrerad omvårdnad
  • Etiska problem i förhållande till demenssjukdom, multisjukdom och ny teknik
  • Forskningsetik
  • Observationsmetodik
  • Vetenskaplig dokumentation

Undervisning

Den pedagogiska grundsynen baseras på att studenten har kunskap och erfarenhet med sig. Studenten förutsätts vara aktiv och delaktig i sin utbildning och ansvarig för sin egen inlärningsprocess. Strävan är att studenten utvecklar en förmåga att analysera, förklara och värdera samband mellan begrepp och fenomen som studeras. Lärandet stimuleras av egen aktivitet, i utbyte och interaktion med andra samt med anknytning till studentens egen kunskap och tidigare erfarenhet. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och riktade studieuppgifter anpassade till verksamhetsanknuten utbildning.

Examination

Mål 1-3 samt 6. Individuell skriftlig tentamen i form av en litteratursammanställning. Tentamen består av att granska och värdera centrala etiska begrepp i vetenskaplig litteratur och redogöra för dess tillämpning i förhållande till äldrevård generellt, alternativt till demensvård, alternativt till vård av multisjuka äldre personer.

Mål 1,3,4,5 och 6. Grupptentamen i form av verksamhetsanknuten inlärningsuppgift. Tentamen består av tillämpning av och etisk reflektion över observationer av personals kommunikation om äldre i praktisk vårdverksamhet.

För godkänd kurs krävs att kursens alla delar är genomgångna och godkända. För betyget väl godkänd krävs väl godkänt betyg i det individuella provet.

Efter ordinarie examinationstillfälle har studenten rätt till omexamination vid högst 4 tillfällen.

Om särskilda skäl föreligger kan ytterligare omexamination ges.

Med särskilda skäl avses som anges i föreskrifter från Högskoleverket, HSVFS 1999:1.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin